Gå direkt till textinnehållet

Upplageras i Sundsvall

Dagspressens upplagor minskade med 3,9 procent eller drygt 91 000 ex under 2013. Sjudagarstidningarna står för den största minskningen, 5,5 procent och nästan hälften av det totala tappet. I Sundsvall rasade upplagorna. Det framgår av den senaste TS-statistiken som presenteras i dag fredag.

Den totala upplageminskningen under 2013 var inte lika drastisk som under 2012, då upplagorna sjönk med 4,6 procent. En förklaring är att kvällstidningarna som tappade mest under 2012 inte finns med alls i TS-statistiken för 2013. Inte heller Dagens Nyheter eller Dagens Industri finns med.

Svenska Dagbladet förlorade 8,8 procent av upplagan, från 175 200 år 2012 till 159 700 år 2013. Betalningsgraden för SvD var låg, 77 procent och de digitala prenumerationerna som ingår i upplagesiffran ökade med endast 700 ex, till 16 300.

Sydsvenskan ökade antalet digitala prenumeranter med 18,6 procent till 11 500, men den totala upplagan minskade med 3,9 procent till strax över 100 000.

Annons Annons

Dala-Demokraten tappade 13,5 procent, en upplageminskning med 2 000 till 12 800 ex. Under förra året inledde DD ett samarbete med den tidigare värsta konkurrenten Dalarnas Tidningar. Även DT minskar upplagan, med 5,3 procent.

I Sundsvall rasade upplagan för Dagbladet med 16,2 procent eller 1 700 ex. Dagbladets upplaga är nu nere på 8 800. Sundsvalls Tidnings upplaga minskade med hela sju procent till 27 300 ex.

Bland tidskrifterna är läget mer stabilt men upplagorna minskar för konsumenttidskrifter totalt sett. Områden som data, livsstil (man), foto och video, spel och privatekonomi gick ner medan resor, mat och dryck, kultur och idrott och hälsa ökade något.

Samhällsmagasinen Fokus och Filter tappade vardera 200 i upplaga.

Unionens medlemstidning Kollega ökade med 6,7 procent till 540 000 ex, och har nu gått om Kommunalarbetaren som Sveriges största fackliga tidskrift. Även Kommunalarbetaren ökade upplagan något.

Tidningen Journalisten tappade 200 i upplaga till 18 400 ex. Dagens Media tappade 22 procent av upplagan, och hade under 2013 en upplaga på 3 900 ex, varav 1 400 fullt betalda. Resumé ökade med åtta procent till 6 700 ex.

Fler avsnitt
Fler videos