Gå direkt till textinnehållet

Unikt forskningsprojekt tittar på omvandlingen av Mittmedia

Under de turbulenta åren mellan 2017 och 2020 har forskare från Mittuniversitetet varit ”inbäddade” i processen som ledde till att Mittmedia såldes till Bonnier. Forskarna har fått tillgång till allt, även interna dokument, och nu börjar ett analysarbete som ska presenteras i flera steg.

Under åren 2017-2020 har forskare vid Mittuniversitetets forskningscentrum Demicom följt det interna arbetet kring mediekoncernen Mittmedias omvandling och integrationen i den nya Bonnierkoncernen.

Forskarna har varit ”inbäddade” under processen. Vilket i det här fallet betyder att de har deltagit på styrelse- och ledningsgruppsmöten samt fått tillgång till såväl internt material som ekonomiska kalkyler.

– Det är unikt eftersom man inte brukar få tillgång till strategiarbete och ekonomiska redovisningar på det här sättet. De har inte hållit inne på någonting hemligt alls skulle jag säga, säger Ingela Wadbring, centrumledare på Demicom, en av forskarna som leder arbetet.

Mittmedia köptes 2019 av Bonnier och norska Amedia. En resa som skildrats ingående, bland annat i Journalisten.

För forskarna väntar nu analysarbete kring fyra centrala områden: lokaljournalistiken som samhällsuppdrag, mediehusets omvärldsanalys, teknikens betydelse för medieutvecklingen samt koncernens ledning och kultur. 

Att projektet kom till bottnar i att flera av dåtidens publicister inom Mittmedia ansåg att forskningen var så distanserad från branschen att den stundtals blev irrelevant.

– Där kan jag ge dem rätt i vissa avseenden, det fanns i alla fall många som var angelägna om att det här skulle bli av, så vi avsatte pengar för att kunna ägna flera år åt detta, säger Ingela Wadbring. 

Ingela Wadbring. Foto: Tor Johnsson.

Hela den omtalade omvandlingen som skedde i en rasande fart med digitalt först, före 2017, ska också analyseras. 

– Då var vi inte inbäddade på samma sätt men vi har fått tillgång till det materialet också, fortsätter Wadbring.

Mittmedia skildrades som en koncern på ruinens brant som var tvungen att sälja för att undvika konkurs. Hur nära var det?
– Det kan jag inte svara på än, vi har bara börjat titta på materialet. Men det är klart att satsningen gick inte hem. Jag tror inte Mittmedia gjorde någon annan analys av branschen än andra, men man nådde inte fram. Första året räknar vi delvis med att lägga tid på att samla in kompletterande material, framför allt intervjuer, och gå igenom allt som rapporterades i medierna om det här, säger Ingela Wadbring. 

– Vi tittar även mycket på spänningar mellan ledningen och arbetstagarna också. Vad ledde de till och var kom de från?

Det talades om 50-100 miljoner kronor för att förvärva hela koncernen?
– Jag har inte tittat på siffrorna än. 

När kan ni presentera ett resultat?
– Vi är långsamma jämfört med journalistiken, det är det tråkiga med forskningen. Nästa år bör det väl börja komma ut saker men inte det här året. Men vi tänker oss avstämningar med branschen under resans gång.

Vad väntar ni kunna dra för slutsatser?
– Vi hoppas kunna säga någonting om hur det funkar att försöka göra en så här stor omställning i en redan mogen bransch, vi kommer bland annat jämföra med musikbranschen som legat före där. Vad fungerar bra och vad blir de stora problemen med att styra om allt? Sådana saker.

Resultaten kommer att redovisas i en populärvetenskaplig antologi samt i vetenskapliga artiklar och sannolikt leder arbetet till avknoppningar och ytterligare forskningsprojekt.

Fler avsnitt
Fler videos