Gå direkt till textinnehållet

Unga svenskar mer nätkritiska än spanska

Svenska "millennials" oroar sig mer över sin integritet på internet än vad franska och spanska jämnåriga gör.

Det visar en onlineundersökning som opinionsföretaget Inizio gjort och som mediekoncernen Schibsted berättar om i sin "Future Report" som presenteras i dag, tisdag.

40 procent av de svenska deltagarna i studien – födda mellan 1983 och 2001 – känner sig generellt trygga i sin integritet på nätet, mot 51 procent respektive 61 procent av de franska respektive spanska deltagarna.

Svenskarna är också mindre villiga än fransmän och spanjorer att dela personlig information för att kunna få bättre produkter eller service.

Annons Annons

54 procent av svenskarna säger sig det senaste året ha ändrat inställningarna i sin smarta telefon mot mer personlig sekretess, jämfört med 37 procent av fransmännen och 49 procent av spanjorerna.

Däremot var fransmän och spanjorer mer oroliga än svenskar för att information de delar på sociala medier kan användas för politisk påverkan.

Undersökningen omfattar 400 intervjuer i varje land.

Fler avsnitt
Fler videos