Gå direkt till textinnehållet

Transparens gör inte journalistik trovärdigare

Journalistikens trovärdighet påverkas inte alls av insyn och transparens, enligt en ny forskningsrapport.

Michael Karlsson, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet, leder ett treårigt projekt, ”Transparens och journalistisk trovärdighet”.

Projektet i Karlstad anknyter till internationell, främst amerikansk forskning, i ämnet.

– Ingen har tidigare tagit upp publikens perspektiv, vilket vi har gjort i den första av tre delstudier, säger Michael Karlsson.

I ett experiment fick 1 320 personer, representativa för Sveriges befolkning, reagera på en konstruerad lokal nyhet på en webbsida. Där fanns bland annat kommentarsfält, exponering av journalistens värdering, en tidigare version av texten, en rättelse samt en text och bild skapad av en läsare.

Läsarna fick utvärdera om journalisten till exempel var professionell, objektiv eller partisk, rättvis och slutligen värdera den övergripande tilliten till journalisten.

– Vår slutsats är att den nya insynen inte kommer att revolutionera eller förändra journalistiken, säger Michael Karlsson.

Han håller frågan öppen om det kan bli en ändrad attityd över tid.

Några små effekter gick trots allt att notera, till exempel att användningen av hyperlänkar påverkar trovärdigheten positivt.

Nästa delstudie ska undersöka om läsarna vill ha mer transparens eller om något annat skulle kunna öka journalistikens trovärdighet i deras ögon.

Michael Karlsson misstänker att journalistikens trovärdighet mer beror på institutionernas trovärdighet Han pekar på det stadiga och stora förtroendet för till exempel Sveriges Radio.

– Ramverket är viktigare än den enskilde journalistens trovärdighet.

Fler avsnitt
Fler videos