Traditionella medier svaga i mobilen
Mediebarometern 2012 var genombrottsåret för de smarta telefonerna, men de traditionella medierna har svårt att konkurrera om uppmärksamheten i mobilerna. Det visar Nordicoms Mediebarometer.
54 procent av svenskarna 9-79 år hade 2012 tillgång till smarta telefoner. Ett år tidigare var det 36 procent och 2010 endast 14 procent. Man kan verkligen tala om 2012 som genombrottsåret för smarta telefoner. Även andelen svenskar som har tillgång till surfplattor ökade kraftigt 2012, från 7 till 18 procent.
Men Mediebarometern visar att de traditionella medierna har svårt att nå konsumenter.
Bland internetanvändare är det 29 procent som använder nätet för att läsa en kvällstidning en genomsnittlig dag, men bland smartphoneanvändarna är det bara 15 procent som använder mobilen för att läsa kvällstidningar.
Morgontidningarnas nätupplagor läses av 17 procent av internetanvändarna en genomsnittlig dag, men det är bara 9 procent av mobilanvändarna som läser morgontidningar i mobilen en snittdag.
Det vanligaste användningsområdet för mobiltelefonen är inte helt oväntat att tala i telefon (75 procent av användarna), följt av att skicka SMS eller MMS (67 procent), besöka sociala nätverk (38 procent), e-post (29 procent), vara aktiv i sociala nätverk (27 procent), lyssna på musik (18 procent), läsa kvällstidning (15 procent) och spela spel (13 procent).
Det finns tydliga åldersskillnader i mobiltelefonanvändningen, särskilt när det gäller aktivitet i sociala medier. 62 procent av mobilanvändarna i åldern 15-24 år använder mobilen till socialt nätverkande, medan motsvarande andel i åldern 65-79 år är 21 procent.