Gå direkt till textinnehållet

”Tidningarnas digitala intäkter fortsätter att öka”

"Upplagorna och annonsintäkterna för print fortsätter att minska medan tidningarnas digitala intäkter fortsätter att öka." Det tror Medievärldens chefredaktör Axel Andén om Medieåret 2016.

Axel Andén, chefredaktör, Medievärlden:

VAD HÄNDER 2016?

– Upplagorna och annonsintäkterna för print fortsätter att minska medan tidningarnas digitala intäkter fortsätter att öka. Annonsintäkterna för tablå-TV fortsätter att minska medan webb-TV-intäkterna ökar kraftigt. För de digitala publikationerna fortsätter förflyttningen från desktop till mobilt och mobiltrafiken går om desktop för ett antal lokaltidningar. Någon eller några lokaltidningar går ned i frekvens. Tidskrifternas digitala satsningar börjar ge resultat. Fler tidningar startar betaltjänster med kvalificerat innehåll som de kan ta ordentligt betalt för. Svenska publicister börjar samarbeta mer med Facebook, exempelvis genom att ansluta sig till Instant Articles. Kit börjar redovisa sina trafiksiffror öppet. Stora journalistprisets jury nominerar fler kvinnor. SVT med Hanna Stjärne vid rodret närmar sig Sveriges Radio i tyngd och djup och blir bättre på att bevaka nationalism och främlingsfientlighet. Tidningarnas chefredaktörer fortsätter att stå upp för humanistiska värderingar.

Annons Annons

 

Fler avsnitt
Fler videos