Gå direkt till textinnehållet

Tabloidfeber i Stockholm

Eftermiddagstabloiden DN City provtrycks denna vecka, och om ett par veckor gör OTW Media detsamma med sin Stockholm News. Därmed går kampen om storstadens yngre tidningsläsare in i en avgörande fas.Resultatet kan bli fler jobb för journalister.

Eftermiddagstabloiden DN City provtrycks denna vecka, och om ett par veckor gör OTW Media detsamma med sin Stockholm News. Därmed går p(ingress). kampen om storstadens yngre tidningsläsare in i en avgörande fas.

Resultatet kan bli fler jobb för journalister.

Efter en – åtminstone utåt sett – mycket hemlig och trevande start satsar nu DNs chefredaktör Joachim Berner hårt på att lyckas med sitt kvällstidningsprojekt, DN City.

Eller kanske snarare eftermiddagstidning; den drygt 30 sidor tunna tabloiden ska kunna köpas från lunchtid och framåt och innehålla både nytt material och sådant som varit publicerat i morgontidningen. Priset ska enligt Berner vara lågt, ”cirka en femma”.

– Det blir en snabb, snärtig nyhets- och nöjestidning. Inga features, utan pang på rödbetan, säger han.

Fortfarande är mycket hemligt när det gäller DN City, men projektledaren Ola Sigvardsson berättar att 10-12 medarbetare varit frikopplade från sina ordinarie sysslor sedan i somras, för att jobba med prototyper. Allt arbete har skett i den gamla DN-skrapan och som kronan på verket har den amerikanske layout-gurun Mario García engagerats för att finslipa den grafiska formen.

García, som tidigare bland annat ritat om Göteborgs-Posten, har varit i Stockholm vid ett par tillfällen, och är känd som en av de främsta i branschen. Mario García har ritat om 400 tidningar i 35 länder och skrivit flera böcker om tidningsdesign.

Denna vecka trycker man en ”riktig” provtidning som sedan sätts i händerna på en fokusgrupp, bestående av annonsörer och DN Citys målgrupp: stockholmare mellan 20 och 40 år som inte har någon morgontidning. Allt sker, enligt vad Journalisten erfar, under rigoröst kontrollerade former – inga provtidningar får lämna huset.

Fokusgruppens slutsatser ska därefter fungera som beslutsunderlag för DNs styrelse, som någon gång under hösten avgör om planerna blir av eller inte. Möjligen måste även Bonniers styrelse säga ja om projektet ska kunna sjösättas. En av konkurrenterna är ju koncernens egen kvällstidning, den ekonomiskt mycket haltande Expressen.

– Får vi ett positivt beslut kommer García tillbaka och är barnmorska, säger Joachim Berner som dock inte vill avslöja vad projektet kostar.

– Men García är inte helt billig, erkänner han.

Om DN City blir verklighet kan det bli aktuellt att nyanställa flera journalister.

– Vi klarar inte att göra en ny upplaga med nuvarande personal, säger Berner.

Parallellt med Dagens Nyheters satsning jobbar en handfull handplockade medarbetare på OTW Media med att slutföra sitt tabloidprojekt. Bakom OTW står TV4s förre direktör Björn Nordstrand, och i första rummet planeras utgivningen av Stockholm News. Men redan nu är varumärkena Malmö News och Göteborg News inregistrerade.

Stockholm News ska precis som Metro vara gratis och finnas på lämpliga platser, ”där det finns folk”, under tidig eftermiddag. Projektledaren Thomas Mattsson ville i måndags inte närmare avslöja vilka distributionskanaler man räknar med, men säger att frågan troligen löses under denna vecka. Det är dock ingen hemlighet att tunnelbanan står högst på önskelistan.

Till skillnad från Metro satsar man på en stor egen redaktion, som ska rekryteras från Stockholms större medier.

Mattsson säger något om ”Gretsky, Forsberg och Sundin” för att markera att de siktar på att kunna köpa över de bästa journalisterna till sin tidning. I övrigt kommer Stockholm News knappast att likna de traditionella kvällstidningarna.

– Nej, eftersom tidningarna är gratisutdelade behöver vi inte sälja via braskande löp. Stockholm News kommer i stället att präglas av seriositet, hög redaktionell trovärdighet och mycket sena nyheter, säger Mattsson.

Han tror inte heller att DN City kan hota Stockholm News:

– Jag ser inte DNs projekt som någon konkurrent. Vår tidning är gratis och kommer att nå otroligt många fler läsare. Därmed blir vi också intressanta för annonsörerna, tror han.

Precis som när det gäller DN City saknas ett formellt beslut om utgivning. Detta väntas under hösten och premiären för Stockholm News kan i så fall ske under våren – enligt Thomas Mattsson allra senast under juni nästa år.

Expressens chefredaktör Staffan Thorsell säger att han på inga sätt känner sig hotad av DNs och OTWs planer. Det är en svår konst att göra kvällstidning och svårast blir det för de nya, tror han.

– Expressen är störst i Stockholm och vi tänker satsa på att vara det i fortsättningen också. Men det är klart att en eller två nya eftermiddagstidningar får konsekvenser. Det tar säkert en del upplaga från oss, men kan också vara en nyttig körare som gör oss bättre. Vi säger inte nej till konkurrens.

Men ryms det fyra kvällstidningar i en stad som Stockholm?

– Det går inte att svara på nu. Så var det en gång i tiden och man kan inte ta för givet att allt ska förbli som det är i dag. Däremot är det intressant att så många plötsligt vill in i en bransch som nyss var dödförklarad, slutar Staffan Thorsell.

Tabloidplaner i Stockholm

DN City riktar sig till unga stockholmare utan morgontidning. Den ska omfatta 32-36 sidor och kosta en femma. Provtidning trycks i veckan och i höst någon gång ska beslut fattas. Oklart när en utgivning kan bli av.

Stockholm News är Björn Nordstrands och OTW Medias tabloidsatsning. Göteborg News och Malmö News är också inregistrerade namn. Tidningen ska vara gratis och ”ha en seriös prägel”. Provtidning i september, beslut senare under hösten. Utgivning ”senast juni” år 2000.

Obekräftade rykten säger att också Sanoma-koncernen i Finland har planer på en tabloid i Stockholm.

Metro undersökte för egen del marknaden för en eftermiddagsupplaga, men lade projektet på hyllan när annonsörerna visade alltför lågt intresse för idén.

Fler avsnitt
Fler videos