Gå direkt till textinnehållet

Sydsvenskan skrotar betalväggen

Sydsvenskan skrotar sin mjuka betallösning och öppnar sajten för alla. – Vi tror att vi tjänar mer på det affärsmässigt, men vill också att så många som möjligt ska få tillgång till den viktiga journalistik vi gör, säger chefredaktören Pia Rehnquist.

Sydsvenskan sjösatte sin betallösning 2013. Nu tas den alltså bort, med bedömningen att företaget kommer att tjäna mer på det affärsmässigt.

– Det går jättebra för oss digitalt och vi har tjänat en hel del pengar på de digitala prenumeranter vi har. Men vi tror att vi på lång sikt tjänar mer på ökad räckvidd och att stärka vårt digitala varumärke, menar Pia Rehnquist.

Hon konstaterar samtidigt att relativt få läsare har slagit i betaltaket, som den senaste tiden inträtt efter fem artiklar per vecka.

Annons Annons

– Men uppfattningen på stan är att Sydsvenskan.se kostar pengar, och det är problematiskt för oss.

Ett tungt vägande skäl är också att tidningen bedömer den egna journalistiken som viktigare än någonsin tidigare i Sydsvenskans historia.

– Det vi gör har kanske aldrig varit viktigare, det känner vi på riktigt. Vi vill att de som bor i Malmö och Lund ska kännas att vi finns för dem.

Vad tänker ni särskilt på?
– Det som händer i omvärlden märks tydligt och tidigt i Malmö. Vi tog emot många flyktingar under förra året. Samtidigt har debattklimatet hårdnat. Där har vi en viktig roll.

Fler avsnitt
Fler videos