Sydsvenskan ändraravtal med Skånskan
Sydsvenskan har ändrat förutsättningarna i ett annonsavtal med Skånska Dagbladet.
Sydsvenskan har ändrat förutsättningarna i ett annonsavtal med Skånska Dagbladet.
Avtalet mellan de båda tidningsföretagen i Malmö tecknades 1990 och omförhandlades 2000. Det gäller till 2009. Dels var det ett annonsavtal som innebar att alla som annonserade i Sydsvenskan också fick sina annonser införda i Skånska Dagbladet. Dels var det ett samarbete kring söndagsutgåvan som är densamma för de båda tidningarna. Från början fanns Arbetet att konkurrera mot och avtalet var mycket förmånligare för Skånskan än i dag.
– Vi anser att vi inte bryter annonsavtalet genom att låta annonsörerna välja att enbart annonsera i den ena tidningen och inte köpa hela paketet, säger Sydsvenskans VD H Inge Gyllin.
Men enligt Richard Kling, VD på Skånska Dagbladet, har annonsörerna alltid kunnat välja.
Till Sveriges Televisions Sydnytt säger Richard Kling att Skånskan överväger att lämna samarbetet om den gemensamma söndagstidningen.
Sydsvenskans journalistklubbordförande Annika Larsson vill inte uttala sig om annonsavtalet eftersom det handlar om tidningarnas affärer på hög nivå. När det gäller en eventuell uppsägning av avtalet om söndagstidningen säger hon att det journalistiskt skulle vara sundare med två egenproducerade tidningar.
– Det är ju inte okomplicerat att vara konkurrenter sex dagar i veckan och sedan vara en gemensam tidning den sjunde. Det är också förvirrande för våra läsare.
Hon tycker också att det skulle vara bra för den kärva arbetsmarknaden för journalister eftersom en ytterligare söndagstidning måste skapa fler arbetstillfällen.