Gå direkt till textinnehållet

SVT vägrar redovisa kommersiella samarbeten

Granskningsnämnden för radio och TV anser att Sveriges Television brustit i kravet på att redogöra för vilka kommersiella samarbeten som företaget har deltagit i. SVTs intäkter från sådana arbeten utgjorde över 300 miljoner kronor 2016. I sin granskning av public service-bolagen anser nämnden att public service-bolagen huvudsakligen har uppfyllt sina uppdrag, men att det finns brister.

GRNs årliga bedömning av public service-bolagens redovisningar visar att bolagen i huvudsak lever upp till kraven som ställts på den. Nämnden anser dock att det finns vissa brister. Bland annat ska sidoverksamheter bära sina egna kostnader, detta krav har inte SR och SVT uppfyllt. Bolagen har inte heller visat att de bedrivit sidoverksamheterna konkurrensneutralt i förhållande till andra företag med motsvarande tjänster.

Dessutom är GRN kritisk till att SVT trots propåer tidigare år inte har uppfyllt kravet att särskilt redogöra för vilka kommersiella samarbeten som företaget har deltagit i, inte heller vilka intäkter de har genererat.

Enligt redovisningen utgör intäkterna för SVT från kommersiella samarbeten 335,2 miljoner kronor, en ökning jämfört med 2015, som beror på värdskapet för Eurovision Song Contest (ESC) under våren 2016. Intäkterna och utgifterna för ESC särredovisas dock. Intäkterna för ESC utgjorde ungefär en tredjedel av de samlade intäkterna från kommersiella samarbeten under 2016.

Annons Annons

”SVTs redovisning ger inte en bild av vilka kommersiella samarbeten som typiskt sett förekommer i SVT:s verksamhet”, skriver GRN i sin bedömning.

Fler avsnitt
Fler videos