Gå direkt till textinnehållet

SVT ska böta 50 000 för Rolexlogga

SVT visade logotyperna för klockjätten Rolex och flygbolaget Emirates under sändningen från golfturneringen Nordea Masters. För det ska bolaget nu böta, enligt beslut i GRN.

I våras fälldes Sveriges Television i Granskningsnämnden för radio och TV (GRN) för direktsändningen av Nordea Masters. I sändningen visades flera elektroniska informationsskyltar med logotyper för Rolex och Emirates, vilket var i strid med bestämmelserna om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen i radio- och TV-lagen.

GRN ansökte hos förvaltningsrätten i Stockholm om att SVT skulle påföras en särskild avgift om 50 000 kronor för överträdelsen. SVT hävdade i rätten att de i första hand inte skulle påföras en avgift, i andra hand att den skulle vara lägre, mot bakgrund av att det handlade om en direktsändning och att produktionsbolaget lagt till grafik i sändningen som SVT inte hade godkänt.

Förvaltningsrätten fastställer avgiften till 50 000 kronor och anser att SVT haft viss möjlighet att minska varumärkenas exponering även med beaktande av att överträdelsen skedde i direktsändning, samt att överträdelsen är att betrakta som allvarlig ”eftersom programmet har sänts i en rikstäckande kanal som haft stor spridning bland allmänheten.”

Dessutom väger rätten in att SVT tidigare har brutit mot reglerna om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen genom liknande exponering av varumärken under just Nordea Masters.

Fler avsnitt
Fler videos