Gå direkt till textinnehållet

SVT kan få böta 100 000 för loggor

Granskningsnämnden för radio och TV har ansökt hos förvaltningsrätten i Stockholm om att påföra Sveriges Television särskilda avgifter om 100 000 kronor för exponering av varumärken i två program.

SVT fälldes i februari av GRN för att Svenska spels logotyp visades i direktsändning i samband med att EM-truppen i herrfotboll presenterades förra sommaren.

I april fälldes SVT för att man exponerat Rolex varumärke under direktsändningen av golftävlingen Nordea Masters förra året.

Nu har GRN ansökt hos förvaltningsrätten i Stockholm att SVT ska påföras en särskild avgift om 50 000 kronor för varje enskild fällning, totalt 100 000 kronor.

Annons Annons

GRN anser att de många överträdelser SVT har gjort mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen under årens lopp utgör ”en klar praxis som måste ha gett tillräcklig vägledning för SVT i fråga om vad som kan komma att bedömas som otillbörligt gynnande när det gäller varumärken som exponeras på kläder och annat i inspelningsmiljön”. Därför ska företaget påföras straffavgiften, anser GRN.

Fler avsnitt
Fler videos