Gå direkt till textinnehållet

SVT-journalister går ned i tid på grund av för hårt tryck

Nästan en fjärdedel av lokaljournalisterna har valt att gå ned i tid för att arbetstrycket är för hårt vid SVTs lokala stationer efter omorganisationerna. Det visar en undersökning som journalistklubben har gjort. RÄTTAD  

Journalisten har tidigare i en rad artiklar berättat om turbulensen på SVT efter de många omorganisationerna. Efter att flera journalister vid de lokala SVT-redaktionerna har berättat att de valt att gå ned i tid på grund av ett så hårt arbetstryck, valde klubben att göra en enkät bland medlemmarna.

Nu presenterar SVTs journalistklubb resultatet på sin sajt:

  • Av de 126 personer som svarade på enkäten svarade 61 procent att arbetsbelastningen var för hög medan 39 procent ansåg att arbetsbelastningen var lagom eller låg.
  • Nästan en fjärdedel (23 procent) uppgav att de valt att gå ner i arbetstid som en följd av stressen på jobbet, och hälften uppgav att de till och med funderat på att byta arbete, visar enkäten.

En reporter beskriver i ett fritextsvar hur denne upplevt att arbetssituationen förändrats.

Annons Annons

”Ett kreativt och stressigt jobb kräver återhämtning och eftertanke. Denna ´luft´ är borta, vilket innebär minskad arbetsglädje, fler faktafel, sämre arbetsklimat, en ständig trötthet.”

Journalistklubben vid SVT uppfattar resultatet av undersökningen som mycket oroväckande. Nu menar de att företaget måste agera.

”Sedan den stora omorganisationen då regionala nyheter blev lokala har Journalistklubben gjort två enkäter som hundratals medlemmar svarat på men företaget har fortfarande inte undersökt arbetsmiljön i stort. Det är dags nu”, säger klubbordföranden Hanna Nyberg.

Christina Ågren, programchef för de lokala nyheterna på SVT, menar att det inte går att utläsa av enkläten om det finns några strukturella fel.

”Det är otroligt viktigt att det finns en tät och bra dialog mellan medarbetare och chef som kan fånga orsaker, och där man kan komma överens om vad som behövs för att förbättra situationen. Samtidigt genomför vi redaktionella projekt som bidrar till att tydliggöra förväntningar, till exempel textsprånget och varumärkesprojektet. Utöver det planerar vi bland annat redaktörsutbildningar för att stötta redaktörerna i arbetsledning och prioritering”, säger Christina Ågren till journalistklubbens nyhetssida.

Fler avsnitt
Fler videos