SVT fällt för
sponsormeddelanden

4 oktober, 2016

GRN-beslut Granskningsnämnden fäller SVT för sponsormeddelanden i Melodifestivalen, som enligt nämnden var säljfrämjande.

I början och i slutet av finalen i Melodifestivalen, som sändes den 12 mars, visades sponsormeddelanden för Coca-Cola, Coop, Elon, Marabou, Synsam och Telenor. Företagsloggorna visades på en vit skylt som hölls upp av två händer framför ett publikhav till ljudet av applåder.

Granskningsnämnden för radio och TV anser att finalen av Melodifestivalen visserligen uppfyller de krav som finns i sändningstillståndet för att sändningen ska få sponsras, men fäller ändå SVT för själva inramningen av sponsormeddelandena. Publikhavet och ljudet av applåder är säljfrämjande, enligt nämnden, och strider därför mot bestämmelsen om utformning av sponsormeddelanden i radio- och TV-lagen.

SVT fälls också för Marabous sponsormeddelande, där texten ”100 år” syntes intill företagets logotyp. Även det är säljfrämjande, enligt Granskningsnämnden.

Nämnden anser inte att SVT behöver betala någon särskild avgift, eftersom det är första gången SVT fälls för en sådan överträdelse.

GRN-beslut

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies