SVT anklagade kirurg för olagligheter

15 april, 2013

GRN-beslut Sveriges Television fälls av Granskningsnämnden för radio och TV för ett inslag om en läkare som utför så kallad triggerpunktskirurgi. SVT påstod att metoden var olaglig i Sverige, vilket inte är sant.

Flera av SVTs regionala nyhetssändningar sände inslaget: Mittnytt, ABC, Gävledala/SVT Dalarna, Sverige idag, SVT Uppland och Östnytt.

Inslagen handlade om en kirurgisk metod för att operera whiplashskador, så kallad triggerpunktskirurgi. Inslagen fokuserade i hög grad på en namngiven kirurg som under många år opererat patienter i USA men som börjat operera i Sverige.  

SVT hade misstolkat Socialstyrelsens ståndpunkt vilket ledde till att beskrivningarna av metoden blev felaktiga. Metoden beskrevs som olaglig, förbjuden och otillåten.

En rättelse sändes en månad senare, men var en enligt GRN tillräcklig för att korrigera bilden, och inslaget fälls för osaklighet.

Eftersom inslaget fokuserade på den namngivne kirurgen fälls SVT även för intrång i dennes privatliv.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Årets groda 2021

Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2021 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies