Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
15 mars, 2017
Svenska Egmont Publishing gör ett rörelseresultat på 67 miljoner kronor 2016: en följd av både förvärv och besparingar. ”Ambitionen är bibehållen kvalitet trots att vi jobbar med effektiviseringar”, säger VD Per Kjellander.
Egmont ökar därmed vinsten med 22 procent, från 55 miljoner kronor 2015.
– Jag är glad för resultatet. Det är viktigt för oss att ha en sund ekonomi och därmed kunna fortsätta utveckla verksamheten, satsa digitalt och på förvärv, säger VDn Per Kjellander.
– Resultatet är en följd av riktigt bra insatser från alla medarbetare samt att vi följer vår strategi att både effektivisera, lansera nya varumärken och förvärva, säger Per Kjellander.
Egmont har gjort flera personalnedskärningar och omorganisationer det senaste året och lanserat ett kritiserat frilansavtal. Samtidigt har man bland annat köpt en digitalbyrå.
– Vi har förvärvat en del och sänkt våra kostnader på olika sätt. Det är inte bara ett minskat antal anställda, utan saker som tryck och distribution, IT-system, lokaler.
Per Kjellander lyfter också att Egmont är en stiftelse.
– Vi satsade 123 miljoner på välgörenhet riktad till barn och ungdomar förra året. Resten går in i verksamheten. Det gör att vinst får en annan innebörd, tycker jag.
tilldelas Röda Korsets journalistpris.
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies