SvD utsedd till Årets dagstidning
Svenska Dagbladet utsågs till Årets dagstidning och tog hem priset Årets redaktion när TUs branschtävling avgjordes på torsdagskvällen.
Svenskan fick priset Årets dagstidning med motiveringen: "Förbättringarna och nytänkandet verkar aldrig ta slut. Det här är tidningen som aldrig ger sig, aldrig slår sig till ro och alltid hittar nya sätt att utkämpa det dagliga slaget om läsarna."
Motiveringen till priset Årets redaktion lät så här: "Årets redaktion har öppenheten och samspelet med läsarna som tydliga ledstjärnor. Den redaktionella och journalistiska utvecklingen har skett parallellt i alla tillgängliga kanaler utifrån läsarnas behov. Vi har sett framtiden – och den fungerar – på Svenska Dagbladet."
Årets dagstidning – digitala medier blev Nyheter 24 med motiveringen: "Snabb, sensationell och extremt samtida. Tidningsbranschen får titta och lära – så här gör man nyhetswebb för webbinvånare 2010."
Priset Årets annonskampanj vanns av Borås Tidning.
Årets säljare blev David Balsam på Dagens Nyehter.
Årets marknadsinsats gjorde Aftonbladet.
Årets annonsorganisation blev Upsala Nya Tidning.
Årets distributör blev Leif Johansson, NTM distribution.
Årets dagstidningstryckeri (under 100 000 ex i daglig produktionsupplaga) blev Tryck i Norrbotten AB med Piteå-Tidningen.
Årets dagstidningstryckeri (över 100 000 exemplar i daglig produktionsupplaga) blev V-TAB Örebro med Motala & Vadstena Tidning.