Gå direkt till textinnehållet

SvD satsar på sponsrad konstjournalistik

På onsdagen startar Svenska Dagbladet SvD Konstliv, med en egen sektion på sajten, samt utökat utrymme i papperstidningen. Satsningen sponsras av Stockholms auktionsverk.

SvD satsar på konstjournalistik under sektionen SvD Konstliv och kommer att berätta om konstnärskap, verk, händelser och tendenser, samt om konstmarknaden, som i fjol omsatte drygt 500 miljarder kronor globalt. 

”SvD Konstliv blir ett tillfälle att ytterligare utveckla konstjournalistiken. Inte minst digitalt finns fantastiska möjligheter att kombinera text, bild och video. Vi är övertygade om att SvD Konstliv kommer att ta tillföra något som har saknats i svensk konstbevakning, både till form och innehåll. Vi vet att våra läsare är väldigt konstintresserade och därför känns det särskilt roligt att kunna ta det här greppet”, säger SvDs kulturchef Lisa Irenius i en kommentar.

Satsningen på SvD Konstliv sponsras av Stockholms auktionsverk, och sajten kommer att innehålla annonser som är utformade som redaktionella artiklar, men annonsmärks. Den första annonsen finns redan på SvD.se.

Annons Annons

Sponsringen har redan väckt kritik, och Ulrika Stahre skriver bland annat följande på likaledes Schibstedägda Aftonbladet Kultur:

”Det har länge skämtats om att Svenska Dagbladets konstkritik i praktiken är köpråd (ja, nu blir ni arga på systertidningen). Det har troligen mer med målgruppen och läsarna att göra, än med texterna. Lite extra rolig blir då denna nya satsning, så elegant i sitt självbedrägeri: Det finns inga gratisluncher, kort sagt.”

Fler avsnitt
Fler videos