Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
23 december, 2021
Ekonomijournalistiken kan förklara 20 procent av konjunktursvängningarna i BNP och 40 procent av svängningarna i arbetslösheten, enligt en ny studie.
Forskare vid Uppsala universitet har utvecklat en teoretisk modell som visar hur konjuktur, nyhetsrapportering och företags förväntningar på efterfrågan samverkar i en ekonomisk kris som den djupa lågkonjunkturen i USA 2008-2009.
Under den så kallade finanskrisen rapporterade amerikanska nyhetsmedier mycket om de svårt drabbade sektorerna bilindustrin och finanssektorn. Andra sektorer gick bättre men fick mindre medieutrymme. Detta gjorde företagen överdrivet pessimistiska, vilket sannolikt förvärrade krisen, enligt forskarna.
– Nyhetsmedier är inte bara passiva förmedlare av ekonomisk information, utan kan också direkt påverka konjunktursvängningarna genom sitt urval av vad som rapporteras, säger Stefan Pitschner, forskare i nationalekonomi vid Uppsala universitet och en av studiens författare, i ett pressmeddelande.
Forskarnas slutsats är icke representativ nyhetsrapportering kan förklara upp till 20 procent av konjunktursvängningarna i BNP, och upp mot 40 procent av konjunktursvängningarna i arbetslösheten.
DN och Hufvudstadsbladet, har tilldelats Pennskaftspriset 2023.
Sveriges Radio, får Publicistklubbens pris Guldpennan 2023.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Skaraborgs Läns Tidning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies