Gå direkt till textinnehållet

Storstadspressen fortsätter tappa räckvidd

Det är idel dystra siffror för storstadspressen i årets första Orvestomätning. Kvällstidningarna tappar mest. - För oss är totalräckvidden det viktigaste, hur vi når ut med vår journalistik och vårt erbjudande oavsett kanal, kommenterar Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén. UPPDATERAD

Aftonbladet backade med 8,6 procent på vardagar och 10 procent på söndagar, jämfört med samma period 2012. Expressen/GT/KvP tappar ännu mer i räckvidd, minus 12 respektive 10,5 procent.

Fredrik Lindén på Aftonbladet menar att siffrorna är som förväntat:

– Aftonbladet är Sveriges största betalda nyhetstidning i print. Det visar även den här undersökningen.

Annons Annons

– För oss är totalräckvidden det viktigaste, hur vi når ut med vår journalistik och vårt erbjudande, oavsett kanal. Vi kan konstatera att Aftonbladet aldrig nått så många läsare, vi har över 2,9 miljoner läsare varje dag i våra olika kanaler.

Överlag är det röda räckviddssiffror för storstadspressen. Enda undantaget är Sydsvenskan, som ligger oförändrat på en räckvidd på 252 000 läsare, och ökar med en halv procent på söndagar. Också Dagens Nyheters söndagsutgåva når fler i år, upp två procent till 844 000 läsare. DN klarar sig bra även på vardagar, och tappar bara 0,3 procent.

Även gratistidningarna tappar räckvidd. Metros olika utgåvor minskar med mellan 7 och 16 procent och City Malmö/Lund tappar 17 procent.

Här finns hela Orvesto konsument 2013:1 att läsa.

Fler avsnitt
Fler videos