Stampens plan – 2027 är papperstidningen borta från landsbygden
Skiftet från papper till digitalt går allt snabbare och nu är två av tre prenumerationer på Stampen Media heldigitala. ”Vi tror att papperstidningarna kommer att leva kvar efter 2027, men förmodligen inte på landsbygden”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.
På tisdagen släppte Stampen Media rapporten för andra kvartalet och redovisar ett resultat på 26 miljoner kronor, vilket är på samma nivå som föregående år. Intäkterna var elva procent lägre och kostnaderna tolv procent lägre.
Under kvartalet ökade Stampen Medias totala digitala intäkter med 15 procent, medan de digitala upplageintäkterna ökade med 24 procent till 60 miljoner kronor.
Av rapporten framgår att den digitala omställningen går snabbt. Vid halvårsskiftet 2023 var 54 procent av prenumerationerna digitala. Ett år senare var 64 procent digitala.
– Det skiftar ungefär en procentenhet i månaden mot digitala prenumerationer och det har legat ganska stabilt på den nivån det senaste året, säger Stampen Medias vd Johan Hansson när Journalisten når honom per telefon i bostaden i New York tidigt på morgonen amerikansk tid.
Om man drar ut den tangenten blir alla era prenumerationer digitala om tre år. Tror du att det blir så?
– Inte fullt ut. Det är möjligt att vi når 80-90 procent digitala prenumerationer om två-tre år. Vi har som mål att stå på helt digitala ben 2027, det vill säga att den digitala affären ska bära framför allt nyhetsverksamheten.
Stampen Media
I Stampen Media ingår flera mediehus samt distribution- och logistikföretaget VTD. I koncernen ingår femton prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Lerums Tidning, Mark-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren och Melleruds Nyheter.
Hur blir det med papperet?
– Vi ser att vi med all sannolikhet kommer att ha papperstidningar efter 2027, i tätorter, men förmodligen inte på landsbygden eftersom distributionen blir för dyr. Papperet måste också bära sig själv och kommer att finnas kvar inom väldigt avgränsade geografiska områden.
Men med 80-90 procent digitala prenumeranter, kommer papperet att kunna bära sig?
– New York Times och Financial Times ligger på 85-90 procent digitala prenumerationer, men jag kan fortfarande få pappersupplagorna hem till mig. Så jag tror att det är möjligt, men det beror på geografi – och pris.
Närande och tärande…sa någon engång
..det verkar leva kvar..