Gå direkt till textinnehållet

Stampen gör vinst i första kvartalet

Stampen Media gör en vinst på 3 miljoner kronor första kvartalet i år. Förklaringen är främst minskade kostnader inom distribution, tillsammans med en ökning av upplageintäkterna på 14 miljoner.

Resultatet är en förbättring med 15 miljoner mot samma period 2019. Noterbart är också att annonsintäkterna står still på 122 miljoner, trots effekterna av corona under senare delen av kvartalet.

De digitala annonsintäkterna ökar från 17 miljoner kronor till 21 miljoner kronor, jämfört med Q1 2019. Stampens digitala prenumeranter ökar med 33 procent och är nu över 74 000.

Koncernen berättar dock i ett pressmeddelande att deras kraftigt fallande annonsintäkter i print kommer att påverka resultatet under andra kvartalet.

Annons Annons

– Det är glädjande att kunna presentera ett så här bra resultat utifrån den situation vi befinner oss i och som även påverkar vår bransch mycket. Vår mycket starka start på året gjorde oss rustade för den nedgång som slog till med full kraft i mitten av mars, säger Johan Hansson, koncernchef för Stampen Media i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos