Gå direkt till textinnehållet

SRs ordförande bakom svensk Newsweek

Fokus blir namnet på det veckomagasin som en grupp redaktörer och ekonomer med bakgrund på MTG drar i gång i höst. I styrelsen finns bland andra Sveriges Radios ordförande Ove Joanson.

Fokus blir namnet på det veckomagasin som en grupp redaktörer och ekonomer med bakgrund på MTG och Finanstidningen drar i gång i höst. I styrelsen för satsningen finns bland andra Sveriges Radios styrelseordförande Ove Joanson – en nyhet som väcker reaktioner internt på SR.

Vid en presskonferens i dag presenterades det “hemliga medieprojekt” som det pratats om i branschen en tid. Namnet på tidskriften blir Fokus, med företaget FPG Media som ägare. Företaget ägs till 20 procent av de fyra grundarna, redaktörerna Martin Ahlquist, Karin Pettersson, Martin ådahl samt VD Lars Grafström. Merparten av bolaget ägs av en rad tunga finansiella investerare: Nordstjernan, Persson Invest, Tagehus, den schweiziske affärsmannen Martin Ebners BZ Gruppe samt förre Invik-direktören Johan Björkman.

Styrelseordförande för företaget blir Jan Andersson, tidigare VD för Affärsvärlden, och i styrelsen ingår utöver Ove Joanson även Viveca Ax:son Johnson, Martin Ahlquist och Gunnar Johansson.

Annons Annons

Samtliga i gruppen bakom tidningar har en bakgrund på Finanstidningen eller andra delar inom MTG-sfären – vilket ju även delar av finansiärerna har. Martin Ahlquist kommer närmast från Sveriges Radio, där han bland annat arbetat på Godmorgon Världen och Ekot, men har tidigare varit redaktör och nyhetschef på Finanstidningen, där även Karin Pettersson arbetade innan hon lämnade journalistiken och gick till finansdepartementet-. Martin Ådahl har även han varit på Finanstidningen, men har de senaste åren varit som ekonom på Riksbanken.

Tidningen Fokus ska komma ut med sitt första nummer före årsskiftet och ska vara ett brett nyhetsmagasin i stil med Newsweek, Time och The Economist, konstaterar grundarna.

– Det vi, liksom många andra, konstaterat är att det som saknats mest av allat på den svenska mediemarknaden är ett nyhetsledande, veckosammanfattande magasin av det slag som finns i de flesta andra länder. Med Time och Newsweek som förebilder, självklart, säger Martin Ådahl.

Han nämner tidigare svenska satsningar som Vecko-Journalen, Reportage och 7 Dagar, men tror att Fokus ska bli något annat.

– Vi kommer att jobba med en liten fast redaktion och hålla nere kostnaderna. Vi kommer att fungera som en plattform för Sveriges journalister och i första hand vara frilansbaserad, med en rejält tilltagen frilansbudget.

Tidningen ska innehåll avdelningar som kultur, ekonomi, inrikes och utrikes. Kulturjournalistiken ska “inte vara elitistisk och högtravande”, medan ekonomijournalistiken mer ska handla om samhällsekonomi och inte om börsen, konstaterar redaktörerna. Huvudnumret i varje nummer ska vara ett stort reportage om Sverige.

– Det är det vi verkligen ska satsa pengarna på, säger Martin Ahlqvist.

Vad får er att tro att ni ska lyckas få projektet att hålla ekonomiskt?

– Vi tror att det finns en marknad, både läsarmässigt och annonsma

ässigt, för en bred satsning av det här slaget. Och vi kan hålla en mindre kostnadsbas än andra som försökt har gjort, säger Martin Ådahl.

Hur länge håller ni ut?

– Vi har skrivit kontrakt på tre år. Det är vad som minst krävs för att ge projektet trovärdighet.

Fokus ska samarbeta med franska magasinet le Point om visst material – men har inte haft några kontakter med magasinet Focus, som har ett liknande namn och en liknande profil och som finns i bland annat Tyskland och Italien.

Är ni inte oroliga för att de ska reagera på namnet?

– Nej, de stavar ju med c. Vi har utgivningsbevis på Fokus i Sverige och har säkrat namnet här, säger Martin Ådahl.

Redaktionen, som nu byggs upp, ska bestå av fem redaktörer, en nyhetsdesk på tre personer, fem-sex reportrar samt en lång rad frilansar, varav en del redan har knutits till satsningen. Några namn ville redaktionen dock inte avslöja. Tidningen ska ha ett prenumerationspris på 500-1000 kr/år och kommer att fromges av John Bark.

Beskedet om att Sveriges Radios styrelseordförande Ove Joanson kommer att ta plats i styrelsen väckte stor uppmärksamhet internt inom SR i dag. Ove Joanson hade när han tillträdde som ordförande redan en rad medieuppdrag, bland annat som styrelseledamot i Vestmanlands Läns Tidning, men flera SR-medarbetare uttrycker i dag förvåning över att han åtar sig nya uppdrag i verksamheter som kan uppfattas som konkurrerande med SR.

Journalistklubben på Sveriges Radio intar en avvaktande hållning till utnämningen:

– Vi förutsätter att han i alla lägen har Sveriges Radios bästa för ögonen. Det är han skyldig företaget. Vi hoppas också att han i sina överväganden är säker på att hans lojalitet inte kommer att ifrågasättas, säger Ola Gäverth, ordförande i journalistklubben på SR.

Ola Gäverth säger dock att han är “rätt säker” på att frågan om Ove Joansons nya uppdrag kommer att tas upp på nästa styrelsemöte i SR.

Martin Ahlquist på Fokus är väldigt nöjd med att få Ove Joanson som styrelsekollega:

– Bättre går inte att få. Han har ju en väldig tung publicistisk kompetens.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos