Gå direkt till textinnehållet

Sponsrad journalistik uppfattas som trovärdig

Enligt en ny studie uppfattar läsare en sponsormärkt artikel som nästan lika trovärdig och saklig som en icke-sponsormärkt artikel. Men den uppfattas samtidigt som partisk.

Bakom studien om sponsrad journalistik står Insitutet för Mediestudier i samarbete med forskare vid Göteborgs universitet. De släpper i dag boken Näjtiv, kånntänt, brändidd – ska textreklam bli räddningen för journalistiken?

Föreståndaren Lars Truedson varnar samtidigt för att dra felaktiga slutsatser av den studie Institutet för Mediestudier presenterar:

”Att vi kunnat visa att publiken i studien anser att även sponsrad journalistik behåller en stor del av sin trovärdighet är intressant, men om branschen skulle ta det till intäkt för att vara otydlig med vad som är journalistik och vad som är reklam hotar det hela journalistikens trovärdighet”, säger han i en kommentar.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos