Spelglad programledare kan kosta 50 000 kronor för TV4

2 mars, 2020

GRN-beslut Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4s Nyhetsmorgon för att otillbörligt ha gynnat travspelet V75.

Den 28 september sände Nyhetsmorgon i TV4 under programpunkten ”dagens trav” entusiastiska omdömen om travspelet V75. En programledare berättade att det var dags för ”vårt VM”, nämligen tävlingen VM i V75 som skulle starta samma dag.

”En rolig grej är det, 96 kronor kostar det att vara med”, sade programledaren bland annat.

”Wow, då måste jag ju vara med!” utbrast den andra programledaren.

Granskningsnämnden för radio och tv konstaterar prisuppgifterna och de entusiastiska omdömena från programledarna framstod som en uppmaning att spela V75, vilket gav inslaget en tydligt säljfrämjande karaktär som var i strid mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.

GRN kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att påföra TV4 ett särskild avgift om 50 000 kronor för överträdelsen.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies