Gå direkt till textinnehållet

Sparpaketet klart på Hall – men lönebråket tar ny vändning

UPPDATERAD. 37 redaktionella tjänster försvinner på Hall Media, men fyra tjänster tillkommer. Samtidigt fortsätter bråket kring ledningens lönelyft 2018. I en intervju med Journalisten kallar den redaktionella chefen Herman Nikolic argumentationen kring ledningens löner för "ett dramaturgiskt grepp".

Journalisten har tidigare rapporterat att Hall Media, med bland annat tidningarna Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten och Tranås Tidning, ska spara.

Efter att förhandlingarna avslutats står det klart att 37 redaktionella tjänster försvinner. 3,5 blir uppsagda på grund av arbetsbrist. 17,5 har nått överenskommelser om avslut av anställning på grund av arbetsbrist. 16 är vakanser, långtidsfrånvarande eller egen uppsägning.

Efter att förhandlingen avslutades har det tillkommit fyra tjänster på redaktionen.

Annons Annons

– De allra flesta som fick gå tog frivilligt uppgörelser med företaget. Men det var tyvärr några som fick gå mot sin vilja, kommenterar Joel Jonsson, ordförande i journalistklubben. 

Några månader efter beskedet om sparpaketet avslöjade P4 Jönköping att flera av Hall Medias toppchefer fick kraftiga löneökningar 2018. Vd Mats Tidstrand ökade till exempel sin lön med 15 procent eller 229 486 kronor under 2018. Även Herman Nikolic ökade sin lön kraftigt. Detta ledde till tuff kritik från klubbarna på Hall Media i en debattartikel på Journalisten.

”Det är inget annat än ett stort hån mot samtliga av våra medlemmar inom företaget”, skrev klubbarna i debattartikeln. Samtidigt kräver de löneökningar om 15 procent för samtliga medlemmar i den kommande löneförhandlingen.

Samma år som ledningen lyfte stora löneökningar fick journalistklubben vid Hall Medias 100 medlemmar dela på 60 000 kronor/år utöver potten.

Joel Jonsson berättar nu att högsta ledningen för Hall Media är besvikna på klubben för att man inte skickade artikeln till dem innan man gick ut med den. 

– Det är klart att de inte är nöjda över att vi gav vår bild externt, de hade föredragit att vi hade tagit det internt. Jag har sagt att jag hade gjort samma sak igen om vi hade spolat tillbaka tiden, men i framtiden hoppas jag på konstruktiva samtal mellan parterna. Det rinner vatten under broarna helt enkelt. Ledningar kommer och går men den redaktionella besvikelsen på golvet består. ​

Herman Nikolic är redaktionell chef och ansvarig utgivare för Hall Media. På frågan hur han tacklar den oro och upprördhet som finns på redaktionen, efter sparpaket och bråk om löner, uppger han till Journalisten att argumentationen kring ledningens löner handlar mer om ett dramaturgiskt grepp.

– Att det som hände i början av 2018 nu sätts i samband med att vi redaktionella medarbetare blir färre 2020 är mer ett dramaturgiskt grepp än en sanning. Ledningen organiserades om och kostnader sparades men ansvarsområden omfördelades vilket gav nya lönenivåer på vissa positioner, skriver Herman Nikolic ett mejlsvar.

Herman Nikolic fick i början av 2018 ett utökat ansvarsområde för läsarintäkten på 200 miljoner för Hall Medias tio morgontitlar. En förändring som kommunicerades ut i organisation, enligt Nikolic. 

Joel Jonsson förstår inte Nikolic kritik mot ledningens lönelyft i debattartikeln, och poängterar att man i texten fokuserade just på året 2018.

– Vi hade kunnat skriva ett längre dokument om varför förtroendet för ledningen är lågt. Men i debattartikeln fokuserade vi på 2018 när de fick rejäla, oskäliga, lönelyft. Om man jämför med den lönesatsning som gjordes på redaktionen så kom den inte ens i närheten, säger Joel Jonsson.

– Sen har han (Nikolic, red anm) såklart en poäng att det är 2019 års resultat som är den största anledningen till sparpaketet och inte deras löner. Men det var inte vår argumentation, fortsätter han.

Journalistklubben har varit tydlig sedan sparförslaget kom att det är svårt att se hur det inte ska påverka journalistiken negativt. Ledningens plan är dock att bibehålla kvaliteten, med färre produkter och lägre bemanning på helger och kvällar. Samtidigt ska kulturbevakningen, opinionsjournalistiken och grävambitionerna utökas, uppger man för Journalisten. 

Några nya sparpaket ska inte vara aktuella trots annonsläget, enligt vd Mats Tidstrand. 

– Vi tror tyvärr på en fortsatt nedgång i annonsaffären under 2020, men att vi har budgeterar och planerat för detta, skriver han i ett mejl.

Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln stod det att Herman Nikolic såg på debattartikeln som ett dramaturgiskt grepp.

 

Klas Granström                       Hanna Lundquist

kg@journalisten.se                   hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos