Sociala medier-jättarnas åtgärder inför USA-valet

28 oktober, 2020

Både Twitter och Facebook rustar för slutspurten i det amerikanska valet genom nya faktagranskningsåtgärder.

Bland annat ska Twitter lägga till pop up-rutor i alla amerikanska användarflöden som ska uppmärksamma dem på hur man röstar och på valresultatet. Rutorna ska poppa upp när man söker på valrelaterade sökord eller hashtags.

Till the Verge uppger Twitter att pop up-rutorna främst ska hantera eventuell desinformation kring poströster och valresultatet. Men också uppmärksamma användarna på att valresultatet kan dröja.

Facebook har också annonserat en liknande banner i sina flöden under valet. En sådan ska bland annat informera användarna huruvida rösterna fortfarande räknas.

Enligt Wall Street Journal planerar Facebook att använda sig av strategier man tidigare har använt i det man kallar för ”riskländer” som Sri Lanka och Myanmar, där plattformen kan välja att sakta ned spridningen av utvalda nyheter för att undvika desinformation.

Det här ses delvis som ett sätt för Facebook och Twitter att positionera sig som trovärdiga källor till information, istället för plattformar som möjliggör stor spridning av desinformation.  

Journalisten har tidigare rapporterat om kritiken mot Facebook för slapphet mot desinformation. 

Läs mer: "Ställ sociala medier-jättarna till svars"

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies