Gå direkt till textinnehållet

Sociala medier-jättarnas åtgärder inför USA-valet

Både Twitter och Facebook rustar för slutspurten i det amerikanska valet genom nya faktagranskningsåtgärder.

Bland annat ska Twitter lägga till pop up-rutor i alla amerikanska användarflöden som ska uppmärksamma dem på hur man röstar och på valresultatet. Rutorna ska poppa upp när man söker på valrelaterade sökord eller hashtags.

Till the Verge uppger Twitter att pop up-rutorna främst ska hantera eventuell desinformation kring poströster och valresultatet. Men också uppmärksamma användarna på att valresultatet kan dröja.

Facebook har också annonserat en liknande banner i sina flöden under valet. En sådan ska bland annat informera användarna huruvida rösterna fortfarande räknas.

Annons Annons

Enligt Wall Street Journal planerar Facebook att använda sig av strategier man tidigare har använt i det man kallar för ”riskländer” som Sri Lanka och Myanmar, där plattformen kan välja att sakta ned spridningen av utvalda nyheter för att undvika desinformation.

Det här ses delvis som ett sätt för Facebook och Twitter att positionera sig som trovärdiga källor till information, istället för plattformar som möjliggör stor spridning av desinformation.  

Journalisten har tidigare rapporterat om kritiken mot Facebook för slapphet mot desinformation. 

Läs mer: "Ställ sociala medier-jättarna till svars"

Fler avsnitt
Fler videos