Gå direkt till textinnehållet

Slår rekord i digitala prenumeranter – men inget väger upp annonstappet

Samtidigt som coronakrisen rivit hål i annonsaffären har NWT de senaste tre veckorna slagit rekord när det gäller köp av digitala prenumerationer. Det kompenserar dock inte på långa vägar för tappet, uppger delägaren Victoria Svanberg.

Journalisten har i en rad artiklar rapporterat om annonsraset som medierna upplever i takt med coronakrisen. Men flera av de mediehus vi har pratat med de senaste veckorna vittnar också om ett stort intresse för deras nyheter. 

Nya Wermlands-Tidningen är ett tidningshus som upplever en mycket stor trafikströmning just nu. Antalet unika besökare under årets första nio veckor låg i genomsnitt på 168 000. Under de senaste fyra veckorna ökade snittet till 270 000 unika besökare, enligt uppgifter från ledningen. 

Det är en ökning med över 60 procent. 

När det gäller antalet sidvisningar har snittet under vecka 1-9 gått från 1,7 miljoner till 2,5 miljoner.

– Tittar vi på alla sajter inom NWT Media ser vi samma utveckling. Antalet unika besökare har stigit från i genomsnitt 360 000 till över 580 000. Det är också en ökning med över 60 procent. Sidvisningarna har gått upp från 3,6 miljoner till 5,4 miljoner. Det är en ökning med 48 procent, säger Victoria Svanberg, styrelseledamot och delägare i NWT-koncernen. 

Hur det här märks på läsarintäkterna är för tidigt att säga menar hon. Klart är att NWT ser en positiv utveckling av antalet konverteringar.

– NWT har under de senaste tre veckorna slagit rekord när det gäller köp av digitala prenumerationer. Dock kompenserar det inte på långa vägar för annonstappet, säger Victoria Svanberg.

I måndagens tryckta utgåva av Nya Wermlands-Tidningen hade man totalt fem annonser från företag. Den här tiden på året – kring löning under en av tradition stark annonsmånad – brukar sidorna vara fyllda av annonser både riks och lokalt. 

– Det handlar om att hela branscher har försvunnit, reseannonser, bilannonser, arrangemang, nöje, platsannonser, för att bara nämna några.

I går rapporterade Journalisten om de åtgärder som TU tycker är viktigast att ta till just nu för att rädda läget. Som ordförande i TU skriver Victoria Svanberg under på de kraven, även när det gäller NWT.

– Jag vill speciellt lyfta returpappersförordningen som bör vara en enkel åtgärd att besluta om.

Är det aktuellt med permitteringar hos er, för att lösa krisen på kort sikt?
– Ja, vi tittar på vilka möjligheter vi har att genomföra så kallade korttidspermitteringar. Samtidigt är vi måna om att vi ska ha tillräckligt med journalister, tryckare, säljare, distributörer, digital kompetens och andra medarbetare för att kunna göra fullgoda tidningar och löpande kunna publicera våra nyheter digitalt.

Hur länge klarar ni en sådan här situation utan att behöva spara?
– Det är en omöjlig fråga att svara på. Det beror helt på hur krisen utvecklar sig och hur långvarig den blir.

Fler avsnitt
Fler videos