Gå direkt till textinnehållet

Se programmet – boka resan direkt

Se TV4s reseprogram När & Fjärran och köp sedan en resa till samma semesterort.

Se TV4s reseprogram När & Fjärran och köp sedan en resa till samma semesterort.

TV4 erbjuder nu sina tv-tittare att direkt efter programmet gå in på TV-kanalens webbsida och boka en ”speciellt framtagen paketresa till någon av de semesterorter som visas i programmet”, som det står i ett pressmeddelande från TV4.

Tjänsten är ett samarbete mellan TV4s dotterbolag TV4 Interaktiv, som sköter om reseprogrammets webbsida, och företaget Travellink.

Under varje resereportage på webbsidan finns adress och telefonnummer till de resebyråer som arrangerar resorna. Ett antal resor kan bokas direkt från webbplatsen.

Hela utformningen av webbsidan gör att den lätt kan tas för en annons. Även om det inte är samma redaktion som gör webbsidan har sajten samma namn och de reportrar som testar resemålen är desamma som i TV-programmet.

– Detta skapar ett trovärdighetsproblem. De som tittar på webbsidan kan få intrycket att researrangörer bestämmer resemålen och att reportrarna är styrda av resebyråer och därför inte står för en fri och oberoende granskning, säger Lilian Ottosson, ordförande i yrkesetiska nämnden.

På TV4 Interaktiv ser man samarbetet med Travellink som en service till tittarna, att de på samma sätt som i tidningars resebilagor erbjuder reseannonser.

TV4 Interaktivs redaktionschef Mats Beckman påpekar att det inte är redaktionen som säljer resorna, utan att det är ett kommersiellt samarbete mellan Travellink och TV4 Interaktiv, inte ett redaktionellt.

– Det finns inget som hindrar oss från att kritisera researrangörerna. Det finns en tydlig gränsdragning mellan det redaktionella och det kommersiella, säger Mats Beckman.

När & Fjärran görs av produktionsbolaget Meter Film och TV för TV4. Enligt Tony Ryttar, producent av reseprogrammet, bestämmer redaktionen själva vart de vill åka och med vilket resebolag. De betalar själva för resorna och har inga avtal med någon researrangör.

– Att de bolag som vi reser med nämns på hemsidan är en information till tittarna som annars skulle ringa oss och fråga hur vi reste. Vi anser att det är en neutral information, säger Tony Ryttar och påpekar att all försäljning runt programmet görs av TV4.

Lilian Ottosson menar att det blir allt vanligare att förena försäljning och andra kommersiella aktiviteter med redaktionellt innehåll, mycket beroende på att det är lönsamt. TV har en sådan genomslagskraft att det blir alltmer attraktivt för företag att haka på framgångrika TV-program för att sälja sina produkter.

–Det är problematiskt när redaktioner inter förmår att stå fri från sådana samarbeten.

Fler videos
Fler avsnitt