Schibsted vill köpa Alma Media
Nu kommer nästa drag från norska Schibsted i slaget om den nordiska TV-marknaden: koncernen har lagt ett fientligt bud på samtliga aktier i Alma Media, till ett värde av 6,2 miljarder kronor.
Nu kommer nästa drag från norska Schibsted i slaget om den nordiska TV-marknaden: koncernen har lagt ett fientligt bud på samtliga aktier i Alma Media, till ett värde av 6,2 miljarder kronor.
På tisdagmorgonen meddelade den norska mediekoncernen Schibsted att den lägger ett bud på hela den finska mediekoncernen Alma Media, som är helägare i finska MTV3 och största ägare i svenska TV4, samt även ägare av flera finska dagstidningar och radiostationer. Budet ska presenteras närmare vid en presskonferens i Oslo klockan 10 och även på en presskonferens i Helsingfors.
– Alma Media är en perfekt strategisk partner för Schibsted. De båda företagen kompletterar varandra såväl geografiskt som operativt och får tillsammans en stabil plattform för fortsatt tillväxt, säger Schibsteds koncernchef Kjell Aamot i ett pressmeddelande.
Schibsteds bud ligger på 11,40 euro per a-aktie, vilket är 30 procent högre än gårdagens slutkurs. Budet gäller under förutsättningen att Schibsted får minst en tredjedel av rösterna i Alma Media. Största ägare i Alma i dag är Bonnier, med 33 procent, följt av Sampo.
Enligt Kjell Aamot har Schibsted inte varit i kontakt med Almas ledning innan budet lades, vilket gör att det är att betrakta som ett fientligt uppköpsförsök. Redan i somras gjorde Schibsted ett försök att köpa in sig i Alma Media, men nu läggs alltså ett betydligt mer omfattande bud.
Om affären blir av påverkar den hela den nordiska TV-marknaden. Alma Media äger via dotterbolaget MTV Oy 23,4 procent av aktierna i TV4. Om Schibsted skulle ta över Alma skulle Schibsted kontrollera 43,5 av aktierna i TV4 och därmed manövrera ut Bonnier som dominerande ägare i bolaget. Bonnier skulle då tappa sin dominerande ställning på både den svenska och finska kommersiella TV-marknaden, samt minska möjligheterna att få grepp om den danska TV-marknaden, där TV4 är en av budgivarna på danska TV2.
mj@journalisten.se






















