Gå direkt till textinnehållet

Så ska Sveriges Radio nå lyssnarna i framtidens bilar

I framtidens bilar flätas FM-radio och nätets strömningstjänster ihop till ett, så kallad hybridradio. För de radiobolag som slåss om marknadsandelar gäller det att ligga i framkant. 

Sveriges radios egna siffror visar att bilen är den plats där radio konsumeras allra mest. Ungefär 30 procent av lyssningen sker i just bilen, trots de senaste årens utveckling med strömningstjänster, skriver programchefen Björn Löfdahl i en text på sajten.

Att SR-appen ska finnas i framtidens bilar står alltså klart. Detta för att man ska kunna erbjuda mer än FM-kanalerna, det handlar alltså även om poddar och program som du väljer själv när du lyssnar på.

I arbetet som just nu pågår ingår bland annat att anpassa appen för olika leverantörer som Apples carplay eller Android auto. SR tittar även på lösningar som länkar ihop FM med nätets tjänster, det som kallas hybridradio.

Annons Annons

För att nå i mål med det arbetet prioriterar programföretaget nu om sina utvecklingsresurser.

– Vi har inte satsat mer pengar på teknisk utveckling, utan under en period valt att fokusera vissa av resurserna. Att utveckla mot bilen är numera inte i alla lägen ett helt eget verksamhetsområde, då man i många fall utvecklar mot mobilmiljön och bilmiljön samtidigt, då de olika systemen bygger på samma operativsystem, skriver Tomas Granryd, head of digital partnership på SR, i ett mejlsvar.

Men vilka områden får mindre resurser, om det här nu får mer?

– Som jag skrev kan vi dra fördel av samarbete inom olika expertisområden. Därför kan man inte riktigt peka ut ett område eller något visst utvecklingsprojekt som får mindre just nu, fortsätter Tomas Granryd.

Hur långt bort ligger hybridradio, och vad är stegen ni behöver lösa?

– Hybridradio ligger en bit fram. Begreppet Hybridradio har kommit att användas till alla möjliga kombinationer som FM-DAB, FM-IP, DAB-IP, och ingen är fel. Men det belyser också dilemmat med att det inte finns någon riktig samsyn. Inte minst saknas det en enhetlig bild av hur radio ska presenteras bland bilfabrikanterna.

– Vi tror att man som förare i en framtida bil inte ska behöva bry sig om hur du får din radio som du vill åt, bara det fungerar. Du lyssnar på FM/DAB när så finns täckning men när du kör utanför täckningsområdet så flyttas du över till IP-radio sömlöst. Skulle du vilja lyssna på något on-demand finns det såklart att tillgå.

För att det senare ska bli verklighet krävs det jobb på flera olika nivåer, inte minst hos radiobolagen som måste titta på sina metadata-flöden och bli bättre på att märka upp vad som sänds, menar Thomas.

Fler biltillverkare måste också arbeta mot hybridradio.

– Förmodligen behöver man enas om en standard för både hur det rent tekniskt ska gå till, men också hur det ska presenteras som användarupplevelse. Dessutom behövs det förmodligen någon form av aggregator mellan bilen och oss som radiobolag. En aggregator som förser biltillverkarna med rätt metadata, då biltillverkarna såklart inte mäktar med att ha individuell relation med alla radiobolag i hela världen samtidigt, menar Tomas Granryd.

Fler avsnitt
Fler videos