Gå direkt till textinnehållet

Så ska SvD använda det digitala presstödet

Svenska Dagbladet är den tidning som fått mest pengar, drygt 2 miljoner kronor, av Myndigheten för radio och TVs nya digitala presstödsfond. För SvD innebär det att man bland annat kommer utveckla appen och personaliserat innehåll.

Petter Lorentzon är chef för den digitala affärsutvecklingen hos SvD som är en av 30-talet tidningar som får ta del av det digitala presstödet.
Ett utvecklingsstöd som Presstödsnämnden tagit fram för att ”främja mediemångfald och demokratisk debatt genom att ge tryckta allmänna nyhetstidningar förutsättningar att långsiktigt utveckla elektroniska publiceringstjänster med redaktionellt innehåll av hög kvalitet”, skriver myndigheten på sin sajt.

Totalt får SvD strax över 2 miljoner kronor – av de drygt tio miljoner som delas ut – för att utveckla tre områden. Dels handlar det om deras mobila erbjudande i form av appen, personaliserat innehåll och hur de ska "hitta en modell för att minska bortfallet av digitala prenumeranter".

– Med appen ser vi över hur vi ska göra ett så bra erbjudande som möjligt. Bland annat handlar det om ett system för att vidareutveckla den, det får vi 1.2 miljoner kronor för, säger Petter Lorentzon.

När det gäller det personaliserade innehållet vill SvD bättre kunna anpassa innehållet för olika grupper. Är du exempelvis intresserad av sport och politik ska du hamna rätt direkt, och man ska också kunna skilja på om användaren är inne ofta eller sällan.

– Du får en lite annan sajt utefter hur du agerar. Exakt hur vi ska göra det ingår i projektet att ta fram men det kommer gå allt mer ifrån att det ska vara lika för alla, säger Petter Lorentzon.

Hur ska ni hitta modeller för att "minska bortfallet av digitala prenumeranter"?

– Se till att vi skapar nytta och värde för våra betalande kunder. Det första steget är att försöka skapa en modell för hur man gör med olika beteenden från användaren, för att kunna avgöra om det är en kund som är i riskzonen att falla bort som betalande kund eller inte.

Hur ett sådant beteende kan se ut är lite olika, menar Lorentzon.

– Den mest primitiva förklaringen är om en användare väldigt sällan använder något så är det ju mer troligt att man slutar betala för det. Om man går från ett beteende till ett annat ska vi kunna se det. Det här bygger på en teknik som redan är stor i telekombranschen, där man pratar om "anti-churn". Alltså hur man kan utvecklas för att få kunder att vara kvar längre.

Vad hoppas ni de här projekten ska ge i nya användare? 

– All utveckling inom det digitala handlar om att bli bättre på allt vi gör. Vi hade säkert genomfört de här projekten i alla fall men med de här pengarna så får vi möjlighet att göra allt samtidigt. Det handlar om att skapa en produkt som alla grupper kan tycka är intressant och relevant. Vi ska såklart också fortsätta få in nya kunder. Men det handlar också om att skapa mervärde för de kunder vi redan har.

Fler avsnitt
Fler videos