Gå direkt till textinnehållet

Så reagerar branschen på Gustafsdotter

”Mitt intryck är att Jeanette är väl insatt i mediepolitiken.” Bonnier News Thomas Mattsson är en av flera branschröster som välkomnar att den nya kulturministern har en bakgrund i mediebranschen.

Idag utsågs Jeanette Gustafsdotter, född 1965, till ny kulturminister i den socialdemokratiska minoritetsregeringen. Gustafsdotter är jurist och har även arbetat som journalist. År 2011 till 2019 ledde hon branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

I mediebranschen välkomnas att den nya kulturministern har kunskap om branschens utmaningar och förutsättningar.

– Jeanette Gustafsdotter känner förstås medie-Sverige väl, hon har varit vd för både branschorganisationen Tidningsutgivarna och publicistorganisationen Utgivarna och jag satt då i båda dessa styrelser. Mitt intryck av Jeanette, som ju också jobbat på TV4 och inom public service, är att hon är väl insatt i mediepolitiken och att hon förstår att det är bråttom med mediestödsutredningen och att det helst bör föreslås indirekta stöd till allmänna nyhetstidningar som exempelvis en nollmoms, säger Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News.

Annons Annons

Journalistförbundet välkomnar i en kommentar Jeanette Gustafsdotter som ny minister:   ”Bra med en kulturminister som har bred kompetens och engagemang i mediebranschen. Grattis till posten Jeanette Gustafsdotter! Vi ser fram emot att diskutera många viktiga frågor för journalister och mediebranschen framöver.”

Även Johan Taubert, nuvarande vd för TU, välkomnar utnämningen.

– Jag tror att att hon kommer att bli utmärkt som ny kulturminister. Hon har en oerhört god förståelse för mediebranschen och hur viktigt det är för demokratin att vi har en stor mångfald av fria och oberoende medier. Och hon är väl insatt i de utmaningar branschen står inför, säger Taubert.

Han pekar dels på vikten av att det nya mediestödet snabbt jobbas fram och blir förutsägbart och långsiktigt. Dels på nätjättarnas stora påverkan på branschen och vikten av en mer jämlik konkurrens mellan dem och nyhetsmedierna.

– Det finns många viktiga frågor på medieområdet som avgörs den kommande tiden och där vi ser fram emot en god dialog, säger Johan Taubert.

Thomas Mattsson, som själv under en tid var tf vd på TU, noterar att både statsminister Magdalena Andersson i sin regeringsförklaring och Jeanette Gustafsdotter på pressträffen talade om ett starkt public service:

– Det var nog välkommet på Gärdet, i sin förra roll på Tidningsutgivarna var Jeanette ju skarp mot public service, menar Mattsson.

Journalistens chefredaktör Helena Giertta är lättad över att den nya kulturministern är så förankrad i mediebranschen:

– Det är väldigt skönt med en kulturminister som kan mediefrågorna och som har ett starkt engagemang för pressfrihet och yttrandefrihet. Jeanette Gustafsdotter förstår alla svårigheter mediebranschen står inför. Man behöver inte börja om på noll. Det är mycket bra, säger Helena Giertta.

Under 2012 började TU under Gustafsdotters ledning genomföra egna undersökningar om hot och hat mot journalister, en fråga hon drev och följde noga.

I samband med regeringens public service-proposition 2019 välkomnade Gustafsdotter en begränsning av public service-bolagens agerande i sociala medier, men önskade tydligare riktlinjer.

”Det som är positivt är att man är tydlig med att kärnverksamheten är ljud och rörlig bild. Vi befinner oss på samma plattformar och ska kommersiella medier ha en rimlig chans att överleva måste public service ta sitt ansvar. Det är positivt att man begränsar hur mycket public service-bolagen ska få finnas i sociala medier, men jag hade hoppats på tydligare riktlinjer”, sade Gustafsdotter då.

2018 anklagade SVTs dåvarande strategichef Jimmy Ahlstrand i samband med debatten om förhandsprövning av nya tjänster på public service-bolagen TU för att ha drivit på för en ökad politisk styrning av public service. Gustafsdotter slog ifrån sig:

”TU har aldrig drivit på för ökad politisk styrning. Däremot tydliga gränser och ramar för vad public service-bolagen ska sända och publicera”, invände hon.

Cilla Benkö 2018. Foto: Tor Johnsson

Sveriges Radios vd Cilla Benkö skriver i en kommentar till Journalisten att det inte ligger i hennes roll att recensera några ministertillsättningar:

”Det sköter andra. Jag och Jeanette Gustafsdotter har haft mycket kontakt under åren, speciellt under hennes tid vid TU. Jag känner henne som en varm förespråkare för ett starkt "dual system” det vill säga ett starkt och brett public service sida vid sida med livskraftiga och starka kommersiella medier. Hon vet att vi alla har att hantera en stark konkurrens på en mediemarknad som inte är nationell längre utan global och digital. Hon har också visat stöd för den modell vi har idag med flera public servicebolag som har olika fokus och därigenom bidrar till en större mediemångfald för publiken”, skriver Benkö.

Hon pekar också på att Gustafsdotter ofta stått upp för frågan att värna journalisters trygghet och möjlighet att utföra sitt jobb.

”Nu ligger inte den frågan specifikt på hennes nya departement men vi följer förstås med intresse regeringens arbete med att bland annat öka det rättsliga skyddet för journalister.”

Jeanette Gustafsdotter berättade på tisdagen att hon blev medlem i Socialdemokraterna i helgen.

– Jag visste faktiskt inte att Jeanette var socialdemokrat och det var hon väl heller inte – förrän i lördags när hon gick med i partiet. Fast det är inget ovanligt, Alice Bah Kuhnke gick ju också med i Miljöpartiet när hon skulle bli kulturminister, kommenterar Thomas Mattsson.

Fler avsnitt
Fler videos