Gå direkt till textinnehållet

Så lyckas du med onlineberättandet

Nya sätt att berätta en historia på sajten eller i mobilen är en av de största utmaningarna för mediehusen just nu. Vi har pratat med SVT:s Linda Hörnqvist som ligger bakom bland annat den uppmärksammade "datorn från helvetet", tillsammans med reporten Fouad Youcefi.

Utrikesfotografen Linda Hörnqvist började sin bana som reporter på TV4 i början av 2000-talet. När allt fler redaktioner började efterfråga reportrar som också kunde filma, var hon en av dem som blev biten av det rörliga mediet, och hon sadlade om till fotograf.

Linda Hörnqvist kom till SVT för en fotograftjänst 2003 och har sedan dess bland annat arbetat med programmet Korrespondenterna i tio år, innan det lades ned i december 2019.

Hon ligger även bakom uppmärksammade dokumentärer som Vodoohora tillsammans med reportern Lena Scherman.

Annons Annons

Sedan Korrespondenterna lades ned har Linda mest arbetat med just dokumentärer och andra ”specialer” som de kallas för på SVT-lingo.

Tillsammans med reportern Fouad Youcefi ligger hon bakom specialen om Hunter Bidens dator, eller ”datorn från helvetet” som den har kallats.

En arbetsprocess som startade med att reportern Fouad Yousefi hade granskat fallet under lång tid. Det handlar om ett enormt material med 144 000 mejl, 7 700 kalenderuppgifter och 118 000 bilder, filmer och dokument.

Bland annat försöker de i det här rörliga reportaget reda ut de kopplingar till Sverige som finns mellan Hunter Bidens bolag – och Sverige.

– Den här typen av specialer bygger vi för mobilen, sen kan man såklart titta på den i en i dator också, men jag tycker det är viktigt att man börjar med att fundera igenom i vilket format den ska ses i innan man börjar, säger Linda Hörnqvist.

Mobilformat, eller 9:16 som det kallas, är ett ganska litet format så Linda har exempelvis försökt anpassa alla bilder till just fickformatet.

– Exempelvis innebär det att vi jobbade med mycket närbilder, säger hon.

Just den här specialen var också lite ovanlig eftersom den inte var speciellt bildmässig från början. Det är mer av en lång artikel som man har försökt göra om till videoformat, berättar hon.

– Men jag skulle säga att just det här formatet passar väldigt bra när det är ett jobb som har varit väldigt reporterdrivet, det är ett bra sätt att berätta historien på, säger Linda.

När Fouad och Linda började bolla ideér kring hur man skulle berätta historien kom man fram till att Fouad skulle berätta inledningen av historien mot svart bakgrund. 

Tillsammans med text som användaren kan läsa genom att scrolla över rörliga bilder så handlar det – precis som i en ”vanlig” artikel – om att skapa dramaturgi.

Med ett så här omfattande material handlar det inte minst om att skala bort tills endast kärnan av det som ska vara berättelsen finns kvar.

Inspelningarna tog ungefär tre dagar och sen handlar det om att redigera och koda allting innan inslaget är färdigt.  

Den här gången hade de hjälp av att Linda kom in senare i processen och kunde ha en annan överblick av materialet, tror hon.

– Jag hade ganska få förkunskaper om datorn medan Fouad visste allt och hade grävt i detta väldigt länge. Naturligt blir det så att han vill grotta ned sig i detaljer och jag vill skala bort mer. Det är ett tips, att det är bra med fräscha ögon på ett så här omfattande material innan man börjar.

Många mediehus satsar hårt på den här typen av berättande. Men fortfarande är sajterna till allra största del fyllda av ”vanliga” stillbilder. När kommer skiftet?

– Det borde inte ligga så långt bort för SVT, vi är ett tv-medium och ska satsa på video. Vi vill att folk ska titta på videos och vill inte ge bort hela historen redan i texten. Men det är en svår fråga, jag kan nog inte svara på när skiftet kommer.  

Lindas 3 tips för lyckat onlineberättande:

  • Fundera igenom vilken plattform är det här tänkt för? Är det för mobilen,  datorn eller sajten? Eller traditionell tv? 
  • Gör något du själv vill se.
  • Berättelsen ska vara drivande, det måste röra sig framåt.
Fler avsnitt
Fler videos