Ryska troll köpte annonser från Google

10 oktober, 2017

Ryska agenter spenderade stora summor i annonspengar på Googles plattformar för att påverka den amerikanska valrörelsen. Det visar techjättens egen undersökning.

Enligt källor till The Washington Post handlar det om ”tio tusentals dollar” som Google nu kunnat spåra tillbaka till ryska trollfabriker. 

Antalet annonser som publicerats, och hur många gånger dessa annonser klickats på, har Google inte kunnat läsa. Men de fortsätter att undersöka sina egna poster och jämför nu även sin data med Facebook.

I november ska chefer från Google, Facebook, Twitter och andra techjättar infinna sig i kongressen för att förhöras om de ryska trollfabrikerna som köper annonser.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies