Helena Giertta, chefredaktör och VD på Journalisten. FOTO: Tor Johnsson

Rekordökning på Journalistens sajt

12 augusti, 2015

Antalet besökare på Journalistens sajt ökade med 50 procent under sommarmånaderna jämfört med förra sommaren.

Sedan midsommarhelgen har Journalisten.se fått 153 000 besökare. Under sommarmånaderna 2014 var antalet besökare 102 000, vilket innebär en ökning med 50 procent.

– Det känns otroligt roligt att vi uppmärksammas och blir en viktigare röst, säger Journalistens chefredaktör Helena Giertta.

Sommarläsningen är naturligt lägre på sajten. Under våren låg antalet besökare i snitt på strax över 100 000 per månad, vilket i sin tur är en generell kraftig ökning jämfört med våren 2014.

– Vi har haft några kraftiga toppar under sommaren. Andreas Ekströms krönika om högervridningen på ledarredaktionerna blev mycket läst. Även DNs chefredaktör Peter Wolodarskis flykt från våra frågor om frysboxen som vi hade rörlig bild på drog många besökare. Men det som är glädjande är att vi har en hög basläsning och en stabil ökning över tid, säger Helena Giertta.

Vad beror det på?
– Jag hoppas att det beror på att allt fler tycker att vi gör bra journalistik. Jag tror också att vårt nya nyhetsbrev får fler att gå in på sajten. De områden vi bevakar intresserar också fler. Ekonomiskt innebär det förmodligen att vi kommer att kunna få in mer annonspengar från vår sajt. Vi har sålt mer annonser den här sommaren än förra, men det går inte att säga att det beror på den ökade läsningen.

Taggar: Helena Giertta

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Rolf Krohna tors, 2015-08-13 03:30
Vad beror det på. Tja, många skulle säga att jag själv tillhör släktet av de gamla ”dinosaurierna” som redan har passera ”bäste före” datum, och dom har i viss mån rätt. Jag håller med, framgången beror på just äkta ”journalistik”, i ordets sanna betydelse. På ”den gamla goda tiden”, om någon, främst yngre oerfarna journalister, började framföra personliga åsikter eller driva politik, då blev det en garanterad avhyvling av chefredaktören. Idag är det vanligt, till och med dominant på många håll. ”Journalistik” är att gräva, granska, analysera och presentera, inte att driva åsikter eller politik. Kvaliteten är ofta mycket dålig, ett exempel, oroligheterna i Hong Kong, rapporteringen var vidrig. Rapportörerna hade inte ens fatta vad som pågick. Det blev bara billig sensation av det. Att media förändrats är det väl få som tvivlar på, men ändå hänger man sig envist fast vid ”papperskulturen”, att försöka publicera papperstidningar med ettor och nollor, och som vi ser fungerar det inte så bra. Kina, där jag arbetar, ligger idag kanske tio år före länder som Sverige, helt nya former av både media och journalistik har växt fram som kompletterar varandra, den ena utrotar inte den andre utan stöder. Elektroniska nyhetsbrev är en positiv utveckling. Sverige har mycket att lära sig, även om det inte bara är att kopiera. En önskan jag har är att öppna kommentarerna för debatter. Mycket nyttigt kan då föras fram.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies