Reklamskatten slopas
Reklamskatten avskaffas vid årsskiftet, föreslår regeringen i höstens budgetproposition. ”Dagspressen är en central del av demokratin, därför vill vi stärka dess förutsättningar”, säger finansminister Magdalena Andersson till Journalisten.
Reklamskatten har kritiserats länge och hårt av såväl Journalistförbundet, Tidningsutgivarna och enskilda publicister. Den kritiseras bland annat för att snedvrida konkurrensen inom mediesektorn, eftersom dagspressen är ensam om att betala den.
– Det här är ett sätt att förbättra villkoren för den svenska dagspressen, som är under ganska hårt tryck. Dagspressen är viktig för en fri, granskande och livaktig journalistik, och det är en central del av demokratin. Därför vill vi stärka dagspressens förutsättningar på det här sättet, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Det handlar om totalt 15 miljoner kronor som genom den slopade skatten kan gå tillbaka till mediehusen.
– Särskilt i de tider vi lever nu, med trollfabriker, rykten som sprids på nätet och fake news är den seriösa journalistiken under press, det är oerhört viktigt att vi ser till att värna den.