Reklamköpen ökade i somras

13 augusti, 2021

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 13 procent under juni och juli jämfört med föregående år. Störst ökning står fackpressen för.

Fackpressens positiva tillväxt låg på över 50 procent för sommarmånaderna juni och juli. Tuffast hade kategorin DR/Annonsblad som backade med 60 procent.

Även segmenten TV, online video, populärpress, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt dagspress kväll ökade.

Sedan årsskiftet har de totala medieinvesteringarna ökat med 746 miljoner kronor, motsvarande 11,6 procent.

Återhämtningen har dock inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin, uppger Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies