Gå direkt till textinnehållet

Reklamintäkterna rasar för kommersiell tv

Telia och Nent tappade stort under första kvartalet 2020.

Telias affärsområde för tv och media, som inkluderar TV4 och C More, redovisar ett negativt rörelseresultat om 200 miljoner kronor under årets första tre månader. Minskad annonsförsäljning och 31 000 färre abonnemang på C More på grund av inställda sportevenemang förklarar förlusten.

”Vår nyinrättade enhet Tv och media utsätts för starka negativa ekonomiska effekter från covid-19 samt andra marknadsförändringar. Den ekonomiska nedgången på våra marknader har resulterat i lägre annonsintäkter och vi påverkas också av det tillfälliga avbrottet i sändningar av livesport. Intäkterna har därför fallit med åtta procent vilket har en direkt inverkan på lönsamheten”, säger Christian Luiga, tillförordnad vd och koncernchef för Telia Company, i en kommentar till kvartalsrapporten.

Nordic Entertainment Group, Nent, redovisar ett intäktstapp på 129 miljoner kronor under perioden och genomför nu ett besparingsprogram om 700 miljoner kronor.

Reklamförsäljningen minskade med 13 procent under kvartalet, och under april väntas tappet bli 25 procent. Nent har dock fått en abonnenttillväxt i Viaplay med fem procent under första kvartalet.

”Krisen kommer att föra med sig långvariga konsekvenser för mediebranschen och att minska vår exponering mot reklam fortsätter att vara prioriterat”, säger Anders Jensen, Nents vd och koncernchef i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos