Regeringen utreder myndigheternas kommunikationsavdelningar
Kostnaden för myndigheters påverkanskommunikation är cirka 1,5 miljarder per år. Regeringen ger nu i uppdrag till 32 myndigheter att redovisa motiv och kostnader för sin kommunikation.
Kostnaderna för kommunikation i offentlig sektor ökar generellt. För svenska myndigheter är den årliga kostnaden för påverkanskommunikation cirka 1,5 miljarder, enligt myndigheterna själva. Regeringen vill därför undersöka hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt.
Regeringen ger därför 32 statliga myndigheter i uppdrag att redovisa sina kostnader för informations- och kommunikationsverksamhet och även motivera insatserna. ”Det kan till exempel handla om motivering till framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
”Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna”, säger civilminister Erik Slottner.
För en gångs skull gör regeringen rätt, i den mån den går på djupet (vilket inte är säkert).
Det finns i myndigheterna en hel arme av folk som hyrts in för skattemedel för att så långt det går hålla journalister och andra granskare på avstånd från det som faktiskt har skett. / Jan Mosander