Gå direkt till textinnehållet

Räckvidden i papper rasar

Papperstidningarnas räckvidd bland yrkesverksamma svenskar har rasat med i vissa fall över 20 procent på bara ett år.

Den digitala räckvidden är mångdubbelt större än pappersräckvidden för såväl morgon- som kvällspress visar den senaste rapporten från Orvesto Näringsliv, som undersöker tidningskonsumtionen bland yrkesverksamma i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kronor. Totalt 12 537 personer deltog i undersökningen för 2021, som genomfördes under våren.

Dagens Nyheters räckvidd i papperet, inklusive e-tidning, var 275 000 yrkesverksamma personer, en nedgång med 22 procent jämfört med ett år tidigare. Samtidigt var den digitala räckvidden över en miljon personer.

Dagens Industri har tappat 22 procent av pappersräckvidden bland yrkesverksamma till 146 000 personer samtidigt som den digitala räckvidden låg på 524 000 personer.

Svenska Dagbladet har tappat nio procent i pappersräckvidd, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan vardera över tio procent medan Aftonbladets minskning är drygt 26 procent till 213 000 personer. Samtidigt når tidningarna allt fler digitalt. Aftonbladet noterar 3,9 miljoner i digital räckvidd och Expressen 3,7 miljoner, bland yrkesverksamma.

De flesta tidskrifter som ingår i undersökningen tappar också stort i pappersräckvidd bland yrkesverksamma. Land Lantbruk har tappat en tredjedel av räckvidden i papper, från 126 000 till 85 000 personer, medan Filter har tappat 13 procent i räckvidd till 71 000, och Chef minskar med 17 procent till 118 000 yrkesverksamma.

Fler avsnitt
Fler videos