Gå direkt till textinnehållet

Psykologtidningen skär ned på redaktionen

Psykologtidningens redaktion krymper från 2,8 tjänster till 1,6. Orsaken är ett flerårigt och fortgående annonstapp, enligt chefredaktören Lennart Kriisa.

– Vi har haft minskade annonsintäkter under en rad år. Det handlar om ett enormt tapp i platsannonser, säger Lennart Kriisa.

Idag finns 2,8 journalisttjänster på tidningen, inklusive chefredaktören. En reporter slutar på Psykologtidningen för att gå till en tjänst på Psykologförbundets informationsavdelning. Och vid årsskiftet krymper den kvarvarande vetenskapsredaktörens tjänst från 80 till 60 procent av heltid, enligt Kriisa.

Det är procentuellt en väldigt stor besparing. Ska ni gå ner i utgivning för att klara det?
– Vi behåller dagens utgivning. Däremot har jag fått ökad frilansbudget.

Har ni sparat in på annat tidigare?
– Nej, det här är den första besparingen.

Hur ser du på att resurser flyttas från redaktion till förbundets informationsavdelning?
– Jag är positiv till att förbundet satsar på kommunikationsavdelningen. Då kan kansliet fokusera på sina egna kanaler för att få ut sin information och tidningen kan ägna sig åt journalistik. Även om jag gärna hade behållit redaktionen intakt, ingen chefredaktör vill minska sin redaktion. Samtidigt kan jag förstå att man måste göra på ett nytt sätt när vi tappar så mycket annonspengar, säger Lennart Kriisa.

Fler avsnitt
Fler videos