Gå direkt till textinnehållet

Prognos: Var fjärde annonskrona försvinner i år

Nästan en fjärdedel av journalistikens annonsintäkter, eller 1,3 miljarder kronor, försvinner krisåret 2020, enligt IRMs prognos.

Det blir i så fall det största procentuella tappet sedan 2008.

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har för Institutet för Mediestudiers räkning beräknat reklamintäkterna hos medier med nyhetsjournalistiskt innehåll under perioden 2008 till 2019.

Mätningen som presenterades i morse visar att nyhetsjournalistikens reklamintäkter har mer än halverats sedan 2008, från nästan tolv miljarder kronor till 5,5 miljarder. Sedan 2011 har nyhetsmedier ”kraftigt och kontinuerligt” halkat efter marknadens utveckling. 

Annons Annons

”Vi ser nu en perfekt storm där ett decennium av strukturella tapp plötsligt sammanfaller med en konjunkturell kris. Då är det närmast katastrof för journalistiken”, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, i en kommentar.

IRM har också gjort prognoser för 2020 och 2021. IRM förutspår alltså ett kraftigt tapp för 2020. För 2021 tror IRM på en stabilisering och på ett något bättre resultat än 2020.

Här finns hela rapporten att läsa.

 

 

 

 

Fler avsnitt
Fler videos