Printraset för Aftonbladet accelererar
Aftonbladet tappade 175 miljoner kronor i intäkter på print under 2018, samtidigt ökade onlineintäkterna med bara 5,5 miljoner kronor. Raset tilltog mot slutet av året. Men tidningens rörelseresultat är fortsatt stort.
I Schibsteds kvartalsrapport för sista kvartalet 2018 framgår att Aftonbladets intäkter rasat under 2018, och att raset accelererade mot slutet av året. Sista tre månaderna minskade till och med onlineintäkterna jämfört med samma period förra året, med cirka 5,5 miljoner svenska kronor. På helåret 2018 ökade dock onlineintäkterna jämfört med 2017, men bara med totalt 5,5 miljoner kronor till jämnt en miljard svenska kronor.
Printraset är större än tidigare år. ”Offlineintäkterna”, som de kallas i rapporten, gick från 1,06 miljarder svenska kronor till 880 miljoner kronor, ett tapp på 175 miljoner kronor eller 18 procent. Under bara fjärde kvartalet var minskningen på printintäkter 46 miljoner kronor.
Aftonbladets rörelseresultat blev 212 miljoner kronor och rörelsemarginalen elva procent.