PR-konsulterna pressar på pressen

26 februari, 1998

Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare.
Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.

Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare.

Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.

— Att få journalister att skriva om produkter, åsikter och annat har blivit en allt viktigare del av PR-konsulternas verksamhet, säger Kaj Flick vid Precis.

Han menar att många journalister betraktar PR-verksamhet med överdriven misstänksamhet.

— Vi förmedlar information och åsikter från våra uppdragsgivare, konstigare än så är det inte.

Data är en av de branscher där företagen ofta anlitar PR-konsulter.

— För ett halvår sedan gjorde jag ett överslag och kom fram till att det finns ungefär lika många IT-journalister som PR-konsulter inom IT-branschen, berättar Håkan Ogelid, nyhetschef vid Computer Sweden.

Under en vanlig fredageftermiddag hör 10-15 PR-konsulter av sig till Håkan Ogelid.

— En del av dem kommer med mycket avancerade nyhetstips men vi gör inte på något sätt en tidning som styrs av PR-konsulter. Om vårt budskap var: “Titta vilka fantastiska produkter vi skriver om”, då skulle ingen längre köpa tidningen.

Linda Vikström, redaktör för IT Affärer, ser PR-konsulterna som en tillgång.

— De kommer med nyhetstips och det underlättar bevakningen. Sen är det upp till mig att ha integritet och sålla bort det jag inte vill ha.

— Men det finns en tendens att IT-journalister blir lata och låter sig matas med information istället för att själva leta efter nyheter.

Ibland vill PR-konsulterna bjuda på något, exempelvis en lunch i samband med en presskonferens då någon ny produkt ska presenteras.

— Det kan vara dumt att tacka nej när man bjuds på lunch, det är bra att träffa aktörerna i branschen, anser Linda Vikström.

Inger Ridström, chefredaktör för Må Bra, har lång erfarenhet av PR-konsulter.

— Mitt intryck är att de blivit mer seriösa. På 1970-talet kunde de locka med vin redan till morgonvisningarna, sånt förekommer knappast längre.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies