Gå direkt till textinnehållet

PR-konsulterna pressar på pressen

Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare. Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.

Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare.

Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.

— Att få journalister att skriva om produkter, åsikter och annat har blivit en allt viktigare del av PR-konsulternas verksamhet, säger Kaj Flick vid Precis.

Han menar att många journalister betraktar PR-verksamhet med överdriven misstänksamhet.

— Vi förmedlar information och åsikter från våra uppdragsgivare, konstigare än så är det inte.

Data är en av de branscher där företagen ofta anlitar PR-konsulter.

— För ett halvår sedan gjorde jag ett överslag och kom fram till att det finns ungefär lika många IT-journalister som PR-konsulter inom IT-branschen, berättar Håkan Ogelid, nyhetschef vid Computer Sweden.

Under en vanlig fredageftermiddag hör 10-15 PR-konsulter av sig till Håkan Ogelid.

— En del av dem kommer med mycket avancerade nyhetstips men vi gör inte på något sätt en tidning som styrs av PR-konsulter. Om vårt budskap var: “Titta vilka fantastiska produkter vi skriver om”, då skulle ingen längre köpa tidningen.

Linda Vikström, redaktör för IT Affärer, ser PR-konsulterna som en tillgång.

— De kommer med nyhetstips och det underlättar bevakningen. Sen är det upp till mig att ha integritet och sålla bort det jag inte vill ha.

— Men det finns en tendens att IT-journalister blir lata och låter sig matas med information istället för att själva leta efter nyheter.

Ibland vill PR-konsulterna bjuda på något, exempelvis en lunch i samband med en presskonferens då någon ny produkt ska presenteras.

— Det kan vara dumt att tacka nej när man bjuds på lunch, det är bra att träffa aktörerna i branschen, anser Linda Vikström.

Inger Ridström, chefredaktör för Må Bra, har lång erfarenhet av PR-konsulter.

— Mitt intryck är att de blivit mer seriösa. På 1970-talet kunde de locka med vin redan till morgonvisningarna, sånt förekommer knappast längre.

Fler avsnitt
Fler videos