Gå direkt till textinnehållet

Osäkra väljare föredrar traditionella medier

TV, tidningar och radio är viktiga för de partier som vill nå väljare som ännu inte bestämt sig vilket parti de ska rösta på. Att använda sig av sociala medier är ingen framgångsväg. Det framgår av en undersökning som TNS SIFO gjort.

Barack Obama använde sig av bloggar, Facebook och andra sociala medier för att komma i kontakt med potentiella väljare, men det är ingen väg att nå i Sverige, enligt TNS SIFOs medieanalys.

Trots att unga väljare är vana vid att använda sociala medier är man lika traditionell som resten av valmanskåren när man väljer medier för politisk information.
– Rätt val av budskap, avsändare och kanal är avgörande för de osäkra väljarna. Vinnare blir det block som förstår att spela sina PR-kort rätt, säger Martin Ahlqvist, medieanalytiker på TNS SIFO.
 
Viktigaste kanalerna för osäkra väljare
1. Nyheter i TV
2. Specialprogram om politik i TV
3. Artiklar i tidningar
4. Nyheter i radio
 5. Specialprogram om politik i radio
6. Vänner och bekanta
7. Torg-/valmöten
8. Brev/direktreklam
9. Sociala medier
10. TV-reklam
 
Fakta: Undersökningen genomfördes i juni och besvarades av 6 000 personer mellan 18 och 74 år.
 

Fler avsnitt
Fler videos