Oro för Alma Talents framtid efter ännu en strandad förhandling
Nedläggningen av desken och tre uppsägningar på Alma Talent ser ut att gå till central förhandling. Journalistklubben anser att arbetsgivaren vägrar dialog.
Tidskriftsförlaget Alma Talent, tidigare Talentum, vill spara 2,2 miljoner kronor årligen genom att ta bort en AD-tjänst, en bildredaktörstjänst och en fotograftjänst i bolaget Alma Talent Desk AB, som samtidigt läggs ned. Planen är att lägga ut hela printproduktionen på entreprenad och anlita frilansfotografer.
Journalistklubben ifrågasätter om det verkligen kommer att leda till den besparing som arbetsgivaren tror. Nettobesparingen skulle bli högst 1,7 miljoner kronor, och sannolikt mindre, ner mot en miljon kronor, anser klubben. Samtidigt riskerar man verksamheten.
– De säger att frilanskostnaderna inte kommer att öka, men utifrån de svar vi har fått hittills har inte ekvationen gått ihop. De kan inte dumpa frilansarvodena till noll, säger Linda Nohrstedt, ordförande i journalistklubben.
– Vi i klubben är väldigt oroliga för företagets framtid, för hela Alma Talents förmåga till överlevnad. Dels för att företagsledningen inte är intresserad av att ha någon dialog med personalen, dels för att de föreslår nedläggning av ett bolag utan att ha en tydlig plan för hur verksamheten ska bedrivas.
Klubben har lagt ett eget förslag, där två tjänster försvinner och företaget sparar 1,9 miljoner kronor. Arbetsgivaren har inte visat intresse för att diskutera förslaget, enligt klubben.
För några månader sedan gick ett påstått mbl-brott vid försäljningen av Dagens Media och Medievärlden till Bonnier till central förhandling, som avslutades i oenighet. Klubbens känsla är att arbetsgivaren fallit tillbaka i gamla hjulspår.
– Det är väldigt svårt att bedriva ett fackligt arbete med en arbetsgivare som inte är intresserad av en verklig dialog. Det är beklämmande att vi blir färre och färre och ekonomin går dåligt, men jag har väldigt svårt att tro att den här företagsledningen ska klara av att vända det, säger Linda Nohrstedt.
Alma Talents styrelseordförande och tf vd Juha-Petri Loimovuori vill inte kommentera förhandlingen.
– Den diskussionen vill jag föra internt, säger han.
– Det jag kan säga är att jag förstår om anställda känner oro för företagets framtid. Denna oro är universal och gäller hela mediebranschen. Vi har en besvärlig situation. 2011 hade Talentum 120 miljoner kronor i annonsintäkter, nu är vi nere på 50 miljoner kronor. Det här handlar om företagets överlevnad. Men jag är optimistisk om att nästa år ska bli lite bättre. Jag skulle önska att journalistklubben tänkte mer på företagets framtid och jobben för alla anställda, inte bara för de tre individer som nu drabbas.
Journalistklubbens ordförande Linda Nohrstedt häpnar över påståendet att klubben inte skulle tänka på hela företaget.
– Vårt förslag skulle innebära en besparing på 1,9 miljoner kronor och man skulle få en enighet på arbetsplatsen. I stället väljer de att köra på med ett dyrare förslag som innebär missnöjda medarbetare och en otydlig organisation. Det är respektlöst, säger Linda Nohrstedt.
Fakta/Alma Talent
Alma Talent ägs av den finska koncernen Alma Media och ger i Sverige ut titlarna Ny Teknik, Affärsvärlden, Lag & Avtal, Arbetarskydd, Personal & Ledarskap och Teknikhistoria.
På redaktionerna arbetar cirka 30 journalister.