Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
5 juli, 2016
Mittmedias nya organisation I ett internt brev till alla medarbetare inom Mittmedia stakar nya VDn Per Bowallius ut en ny väg framåt för koncernen. Bland annat avslöjar han att 91 procent av koncernens intäkter kommer från print – och att de därför måste vara ”mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss”, skriver VDn.
Turbulensen inom Mittmedia är stor just nu. Journalisten har tidigare i dag berättat att både Thomas Peterssohn, koncern-vd, och AnnaKarin Lith, redaktionell chef, lämnar Mittmedia med omedelbar verkan.
AnnaKarin Lith är också tydlig i sin kritik mot styrelsen.
– Den nya styrelsen och jag stod så långt ifrån varandra vad vi vill med koncernen att jag inte kunde stanna kvar, sa hon till Journalisten tidigare i dag.
Journalisten har även tagit del av ett internt mejl som Mittmedias nya VD Per Bowallius skickat ut till alla medarbetare inom koncernen. I den stakar han tydligt ut en ny väg framåt för koncernen – som fått ta emot en del kritik för att gå för fort fram med den digitala omställningen under senare tid.
”Jag vet att framtiden är digital. Men jag vet också att MittMedia inte kan nå den om vi på vägen tappar vår analoga förmåga att tjäna ihop till färdkosten”, skriver Per Bowallis i brevet.
Han berättar också att förra året kom 91 procent koncernens intäkter från printrelaterade affärer. Sex procent var rena digitala intäkter, 2 procent var ”semidigitalt” och 1 procent kom från radio.
”Vi måste inse att vi av rena överlevnadsskäl tvingas bli mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss hitom den överskådliga horisonten. Här har jag hela tiden haft en försiktig hållning som var och är baserad på fakta”, skriver Bowallius, i en tydlig passning till tidigare strategier.
”Det säger sig självt att varken vår kassa eller vår resultaträkning kan hållas uppe av förhoppningar om affärsmål som vi ännu inte ens kan se skymten av. Det pågående strategiarbetet ska därför ha stort fokus på att slå fast realistiska förväntningar på den digitala affären under en period då vi samtidigt strukturellt måste förändra nuvarande printaffär för att undvika risken för en tipping point, alltså ett läge där obalansen i företagets finanser inte längre går att hantera”, menar Bowallius.
28 augusti, 2019 | Den 2 september träder Mittmedias nya organisation i kraft. 24 journalisttjänster försvinner, desken och sporten decentraliseras, och tio titlar får egna chefredaktörer.
28 augusti, 2019 |
Gabriel Ehrling Perers har utsetts till chefredaktör och ansvarig utgivare för Avesta Tidning.
FOTO: Tor Johnsson
16 augusti, 2019 |
10 journalisttjänster, inte 14, försvinner från Sundsvall, enligt chefredaktören. Fackklubben hänvisar till att siffran 14 kommer från Bonnier News. UPPDATERAD
FOTO: Tor Johnsson
15 augusti, 2019 |
23 av 24 journalisttjänster som försvinner från Mittmedias titlar finns i den norra delen av koncernen. Journalistklubben motsätter sig både nedbemanningen och fördelningen av tjänster. RÄTTAD
FOTO: Tor Johnsson
26 juni, 2019 |
Bonnier News önskar rekrytera sju nya chefredaktörer till Mittmedia-titlarna. Nu söker de lämpliga kandidater, bland annat via ett pressmeddelande.
FOTO: Alexander Donka
13 juni, 2019 |
Ett försämrat annonsläge och sämre ekonomi på vissa titlar än vad Bonnier News trodde när de köpte Mittmedia gör att nedbemanningen på 30 tjänster är nödvändig, menar affärschefen Mikael Nestius.
FOTO: Tor Johnsson
13 juni, 2019 |
De tre mindre tidningarna i Västmanland ska stärkas på VLTs bekostnad, enligt publishern Daniel Nordströms förslag. Argumenten är flera. UPPATERAD
FOTO: Tor Johnsson
13 juni, 2019 |
30 journalisttjänster föreslås försvinna från norra Mittmedia. Hårdast drabbas tidningarna i Västernorrland. ”Ett dråpslag för ÖP och ÖA”, enligt klubbordförande Johanna Hejdenberg, som menar att medarbetarnas engagemang tar stryk.
DN och Hufvudstadsbladet, har tilldelats Pennskaftspriset 2023.
Sveriges Radio, får Publicistklubbens pris Guldpennan 2023.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Skaraborgs Läns Tidning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 1 kommentar på sidan.