Gå direkt till textinnehållet

Nya Schibsted-chefen: ”Många smärtsamma omställningar väntar”

Kristin Skogen Lund får ansvar för mediehusen när Schibstedkoncernen styckas i två delar. Hon anser att det är viktigt att mediedivisionen är så lönsam och expansiv som möjligt.

På tisdagen blev det känt att Kristin Skogen Lund lämnar Næringslivets Hovedorganisasjon (Norges motsvarighet till Svenskt Näringsliv) för att bli koncernchef på Schibsted. Samtidigt delas mediekoncernen så att den digitala annonsverksamheten utanför Norden placeras i ett eget bolag.

Skogen Lund får ansvar för mediehusen, som bland annat består av VG, Aftenposten och Aftonbladet, annonssajterna Finn och Blocket, samt nordiska tillväxtföretag, inklusive lånetjänsten Lendo.

På frågan om hon vill jobba för att Finn ska finansiera journalistiken eller för att skapa största möjliga värde för aktieägarna, säger hon att hon ska arbeta för att balansera alla hänsyn.

– Det bästa sättet att stärka Schibsteds mediedivision, är att göra den så lönsam och expansiv som möjligt. Det kommer att vara mitt fokus. Vi kommer att tvingas genomföra många och smärtsamma omställningar. Men vi ser att ekonomin i mediehusen är bättre än på många år. Det kommer också att bli en balansgång med att bygga synergier. Schibsted möter konsumenterna på olika plattformar som har sin särart. Så en balansgång mellan existerande produkter och det att lägga kraft på att bygga nytt blir viktigast.

Tidigare ställde Schibsted avkastningskrav på varje mediehus. Men efter att bland annat försäljningen lyftes bort från de enskilda mediehusen och mediedivisionen nu rapporterar kollektivt, finns inte längre sådana avkastningskrav på de enskilda mediehusen, som i stället arbetar med löpande prognoser som man inte går ut med.

Skogen Lund vill inte uttala som om vilka förväntningar på rörelsemarginal som ser framför sig.

Samtalen om koncernchefsjobbet inleddes för bara tre veckor sedan. Hon blev inbjuden till ett öppet samtal om möjliga kandidater till ett sådant jobb, tog en funderare och mötte Schibsteds styrelseordförande Ole Jacob Sunde en kort tid efteråt.

– Jag hade ett bra samtal med honom och fick några dagars betänketid. När det här tåget kom insåg jag att det var det rätta för mig.

Frågan om när Schibsted skulle delas i två företag har funnits med under lång tid. I fjol aktualiserades den när mediekoncernen delades upp i de två divisionerna Media och Marketplaces. Finn och Blocket placerades i den sistnämnda.

För en och en halv vecka sedan blev det känt Sondre Gravir, som var chef för Marketplaces, lämnar mediekoncernen för jobbet som toppchef på träningskedjan Sats.

Skogen Lund säger att hon inte har haft något inflytande över att Finn och Blocket nu förblir i Schibsted tillsammans med den redaktionella verksamheten.

– Det var den modellen som presenterades för mig. Och det är en modell jag tror på. Annars hade jag inte tagit jobbet.

– Det är bra att vi fortsätter att vara i samma familj som Finn.no.

När det gäller betalningsviljan för journalistik anser hon att Schibsted har ett bra utgångsläge.

– Vi kommer att få konkurrens från nya och oväntade håll vartefter åren går. Det gäller att leda koncernen på ett balanserat sätt, och jag måste stimulera till engagemang och innovationsförmåga.

I fjol fick Schibsted kritik för att man saknade kvinnor i ledningsgruppen. Huvudägaren, Tinius-stiftelsen, krävde då konkreta mål för att uppnå bättre jämställdhet och mångfald.

Kristin Skogen Lund tillträder det nya jobbet den 1 december. På frågan om hur könsbalansen blir i hennes ledningsgrupp, säger hon att hon naturligtvis inte kan svara på det nu, men att hon är en anhängare av mångfald.

– Jag hoppas på att få ihop ett bra team. Det finns många duktiga kvinnor och män därute, så det är ett bra utgångsläge. Men nu måste jag först träffa och lära känna människorna och verksamheten. Sen ska jag arbeta med strategi och organisation.

       Glenn Slydal Johansen

Fler avsnitt
Fler videos